Brändityö tehtiin kanssa Sivututkalla ja siitä tuli loistava ja katu-uskottava. Varsinkin alkupään Core-harjoitus jäi mieleen ja loi pohjan kaikelle viestinnällemme ja näkyvyydellemme ulospäin.
-Lauri Rauhala, CEO Fitter Oy
Aluksi pohdittiin vastauksia vaikeisiin kysymyksiin
Vaikka alussa romanssinomainen hurmos ja himo päästä tekemään jotain konkreettista on kovimmillaan, me tiesimme että nyt tulee painaa jarrua ja keskittyä koko brändäyksen tärkeimpään osaan täysillä. Aluksi tulee nimittäin selvittää ”hieman asioita”.
Fitterin perustajien, Riinan ja Laurin, kanssa pidettiin todella pitkä mutta hauska ja helkkarin arvokas palaveri. Palaverissa käytiin Sivututkan ohjeistamana läpi erilaisia harjoituksia, joilla selvitimme juurta jaksaen muun muassa seuraavaa:
- Mitä haluamme, että Fitterin asiakkaat ajattelevat Fitteristä?
- Miltä Fitter kuulostaa ja tuntuu?
- Missä asioissa Fitter on selvästi kilpailijoita edellä?
Ylläolevat seikat kuuluvat jokaisen yrityksen brändin perusasioihin, jotka jokaisella yrityksellä kannattaa olla kirkkaana mielessä. Brändäyksestä ja sen hyödyistä en ryhdy tässä tämän enempää möykkäämään, mutta lisää voit lukea täältä.
Seuraavaksi pureuduimme toiseen oleelliseen asiaan.
- Keitä Fitterin parhaat asiakkaat ovat?
- Mistä Fitterin palvelussa he ovat valmiita maksamaan?
- Miten tavoitamme heidät?
- Mitkä ovat unelma-asiakkaiden mahdolliset vastalauseet kielteisen ostopäätöksen tueksi?
Fitterin asiakkaat ovat tavoitetietoisia mutta kiireisiä treenaajia ja painonpudottajia, joiden arki tarjoaa liikaa tilaisuuksia luisua burgerin ja oluen pariin. Kuinka me vetoamme heihin ja ylitämme heidän odotuksensa?
Yritysilme
Kun tunsimme Fitterin yhtä hyvin kuin oman yrityksemme, oli aika miettiä miltä Fitterin arvot voisivat näyttää. Brändin tyyliluonnokset ovat kokoelmia sellaisesta graafisesta materiaalista, joka mielestämme edustaa Fitterin tärkeimpiä arvoja.
Tässä muutamia alustavia tyylivedoksia. Tyylivedoksessa on esitelty erilaisia värejä, graafista materiaalia ja muiden brändien logoja jotka sopivat kyseisen tyylivedoksen avainsanoihin. Löydätkö sen, joka pääsi tältä kierrokselta jatkoon?



Brändimateriaalin kimppuun!
Kun tyyli oli lukossa, pääsin itse brändimateriaalien kimppuun. Liikkeelle lähdettiin tottakai logosta.
Logon haluttiin olevan yksinkertainen. Sen piti toimia pienessä koossa ruokapakkauksen tarrassa ja isokokoisena jääkaapin kyljessä.
Vaihtoehtoja toimitettiin kolme kappaletta. Logoja esiteltiin tavanomaisesti ”mustaa valkoisella” tyyliin, jonka jälkeen kaikista vaihtoehdoista esitellään kattava havainnollistuskierros niinsanotusti ”luonnossa”.
Poimintoja havainnollistuskierroksilta:



Logon valinta tuotti lopulta yllättävän paljon hyvänlaatuista tuskaa Laurille ja Riinalle. Kuulemma kun kaikki olivat niin sellaisia hyviä, mitä juuri toivottiinkin.
Pölyn laskeuduttua jäljellä oli voittaja, joka näytti viimeisten silausten jälkeen parhaalta, omalta itseltään.

Muut materiaalit
Tässä vaiheessa brändi oli jo niin pitkälle jalostettu, että loput materiaalit syntyivät jo huomattavasti helpommin logon, värimaailman ja fonttien ympärille. Tehtiin kaikenlaista mukavaa:
- Verkkosivut (näistä oma juttunsa täällä)
- Erilaisia pakkaustarroja
- Esite jossa tilausohjeet
- Läjä julisteita
- T-paitoja
- Jääkaappiin liimattava hinnasto ja tilausohjeet
Samaa materiaalia ja yritysilmettä käytettiin myös videossa, joka teetettiin sosiaalisen median markkinointia varten. Tässä pari poimintaa valmiista materiaaleista:



Ensimmäinen brändäysprojektimme meni siis todella nappiin. Jos olet miettinyt oman yrityksesi brändäämistä sopurahalla, niin suosittelen toimimaan nopeasti ja ottamaan yhteyttä. Vielä tässä vaiheessa kun meillä ei ole montaa referenssiä, niin hinnat ovat sen mukaisesti alhaiset. Meille voi pistä viestiä esim. täältä.
Pitää mainita vielä konkreettinen seikka: eräs kuntosaliasiakkaamme todellakin teki valinnan meidän ja kilpailijamme välillä vain meidän nettisivujemme uskottavuuden takia. Kilpailijalla ne olivat hutaisemalla tehty ja vaikka heidän kokemus markkinoilla oli moninkertainen, me saimme asiakkuuden.
-Lauri Rauhala, Fitter Oy