Sivututkan vuosi 2018 – miten meni noin niinku omasta mielestä?

28.1.2019Antti Rauhala

Otetaanpa katsaus Sivututkan viime vuoteen. Mitä tehtiin, missä onnistuttiin, mikä meni metsään?

Itselläni päällimmäisenä asiana viime vuodesta on jäänyt mieleen ajoittain järjetön työmäärä. Kesäloma typistyi yhden viikon mittaiseksi, jonka lisäksi ehti onneksi pitää parin viikon paussin loppuvuodesta. Tässä asiassa täytyy ottaa luja ote omasta niskasta vuodelle 2019: 8 tuntia päivässä on ihan riittävästi ja taukojakin on terveellistä pitää välillä.

Talous

Taloudessa ykköstavoitteena vuodelle 2018 oli sama kuin aikaisempinakin vuosina: parantaa liikevaihtoa vaatimattomat 50%. Näyttäisikin, että tässä onnistuttiin ihan hyvin. Arvio viime vuoden liikevaihdosta on 155 000 € paikkeilla, kun 2017 se oli 99 000 €. Vaihdosta voittoa vaikuttaisi kertyvän mukavat 30%. Talousluvuista kirjoitetaan tarkemmin kevään tilinpäätöksen myötä, kun luvut tarkentuvat.

Viime vuonna leivän syrjässä piti entistä paremmin kiinni suosittelut. Asiakas oli kehaissut meitä yrittäjäkaverilleen, josta saatiin aika monta uutta projektia tulille. Omien sivujenkin kautta saatiin 55 mitattua tarjouspyyntöä, mutta kenties kasvaneiden hintojen myötä näitä ei saatu käännettyä asiakkaiksi entisellä prosentilla. Varmasti olisi myös myyntityössä peiliin katsomisen paikka.

Talouden liekkeihin saatiin hieman bensaa uusilla ylläpitosopimuksilla. Ylläpito-asiakkaiden määrä kasvoi 40%. Sujuva yhteistyö Mainostoimisto Visuadin kanssa kantoi myös hedelmää.

Blogi

Päätimme viime vuoden alussa, että blogikirjoituksia sitten kirjoitellaan kerran viikossa tai ainakin pari kertaa kuussa. Tässä mentiinkin ihan kunnolla puihin, kun koko vuoden saldo on kokonaiset 7 uutta kirjoitusta. Tämä siitä huolimatta, että maksetaan ihan mukavat palkkabonarit jokaisesta kirjoituksesta. Kaippa se on kiirettä pitänyt, kun ei ole ehtinyt.

Nämä aiheet kiinnostivat ihmisiä eniten, eli analytiikassa viiden kärki 2018 kävijämäärissä näyttäisi tältä:

  1. Ilmaiset kotisivut – Mikä kotisivuissa oikeasti maksaa?
  2. 5 vinkkiä Google Analytics kävijäseurannan käyttöön aloittelijalle
  3. Millainen on hyvä logo?
  4. Pari sanaa sisällöntuotannosta
  5. Kuinka nopeasti uudet kotisivut näkyvät Googlessa?

Vaikuttaisi, että vanhemmat kirjoitukset ovat hakukonesijoitusten myötä saaneet hyvin lukijoita. Joka tapauksessa kirjoittamisessa on aika selkeä parantamisen paikka.

Työt

Tehtiinhän sitä töitäkin viime vuonna. Maan parhaista verkkopalveluista raportoiva Vierityspalkki julkaisi tarinankin meidän Volter verkkosivuprojektista.

Kysyttäessä ”kuinka hyvin Sivututka onnistui täyttämään tarpeesi” ja ”kuinka tyytyväinen olet Sivututkan palveluun”, palautteiden keskiarvoksi tuli viime vuoden verkkosivuprojekteista täydet 5/5. Ei huono!

Kaikkiaan ehdimme rakentaa uusia verkkosivuja yhteensä 33 kpl. Tämän lisäksi tehtiin toki paljon pienempiä muutostöitä ja uutta toiminnallisuutta vanhoille sivustoille. Tässä muutamia nostoja viime vuoden projekteista:

”Projekti oli pitkä ja varmasti meidän muuttuvat speksit koetteli hermoja, silti kommunikointi Sivututkan kanssa sujui aina todella positiivisessa hengessä. Sivututka kuunteli erittäin hyvin meidän visiota ja toiveita sivuston suhteen ja loi omalla osaamisellaan sivuille toimivan, modernin ja raikkaan ulkoasun. Lopputulos ylitti odotuksemme kirkkaasti!”
– Minna Kupulisoja, Volter
”Sivututkan kanssa yhteistyö oli mutkatonta ja sujuvaa! Opiskelijakunnan nettisivut olivat todella päivityksen tarpeessa, ja Sivututkan käsissä sivuista tuli käyttäjille ja ”asiakkaille” helpommat ja selkeämmät käyttää. Aikataulu piti justiinsa eikä melkein, ja yhteydenpito oli helppoa. Opiskelijakunta OSAKO suosittelee todella lämpimästi Sivututkaa – meillä ei ollut tyytyväisiä pelkästään opiskelijakunnan henkilökunta ja hallitus, vaan myös tuhannet ja taas tuhannet Oamkin opiskelijat.”
– Elli Tervo, Osakon viestintävastaava
”Kotisivuprojekti sujui erittäin onnistuneesti. Olin siirtänyt kotisivujen uudistusta, ajatellen sen olevan työläs projekti, mutta Sivututkan toimesta kaikki olikin yllättävän vaivatonta.
Mielessäni oli jonkinlainen kuva, millaiset sivut yritykselleni haluaisin, ja sainkin paljon paremmat. Olemme jo nyt saaneet paljon hyvää palautetta asiakkailtamme ja yhteistyökumppaneiltamme.”
– Anne Pohjola, Saarijärven Pesu

Harjoittelijaa ja sosiaalista mediaa

Viime vuosi näki myös Sivututkan ensimmäisen harjoittelijan palkkaamisen. Henri tuli Oulun ammattikorkeakoulun penkiltä rakentamaan WordPress verkkosivuja neljäksi kuukaudeksi:

Sivututkan menossa on ollut viimeiset 2kk mukana harjoittelija, OAMK opiskelija ja kova tulevaisuuden WordPress -lupaus…

Julkaissut Sivututka Perjantaina 29. kesäkuuta 2018

Sosiaalisen median puolella riittäisi petrattavaa. Viime vuonna aktiivisin somekanavamme oli Facebook, jossa julkaistiin 31 kertaa. Näillä tavoitettiin 3262 ihmistä ja tykkäyksiä kertyi 176.

Kokonaisuudessaan ihan hyvinhän me täällä ollaan viime vuonna onnistuttu ja kovin järisyttäviin muutoksiin ei liene tarvetta. Vuodelle 2019 taas isompaa vaihdetta silmään!

Kommentoi kirjoitusta

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Ilmaiset vinkit sähköpostiin

Tilaa maksuton uutiskirje, niin saat vinkit suoraan sähköpostiisi kerran kuussa!

Uutiskirjeen tilaaminen ei sido sinua mihinkään ja voit peruuttaa tilauksen milloin vain. Uutiskirjeen tilaamalla hyväksyt tietosuojaselosteemme.