Sivututka syntyi talvisena päivänä helmikuussa 2013. Ajatuksenani oli toteuttaa verkkosivuja WordPressiä hyödyntäen, joka kantoikin koko toiminnan ajan yrityksen kasvaessa. Kotitoimiston Windows-pöytäkoneella tuli tehtailtua satoja pieniä verkkosivuja.



Yhtiökumppanuus ja ensimmäiset toimitilat
Neljän vuoden jälkeen työmäärä paisui, enkä osannut kieltäytyä asiakkaista. Kasvu sai siis alkaa. Lukioajoilta asti samoissa piireissä pyörineen ja suunnitteluinsinöörin töihin kypsyneen Jussi Korhosen kanssa lyötiin kättä päälle, jonka jälkeen Sivututkasta kuoriutui osakeyhtiö.
Vuokrasimme firman ensimmäisen toimiston Rautaruukin vanhasta pääkonttorista, joka oli sittemmin muutettu kasarin kulta-aikoja huokuvaksi business parkiksi.


Projektien kokoluokan kasvaessa ennakoimme myös yrityksen kasvua, jota pieni toimistokoppi ei enää tukisi. Etsinnän jälkeen uudet toimitilat löytyivät, jotka palvelivatkin pientä tiimiämme erinomaisesti. 2019 muutimme uusiin tiloihin, järjestimme tuparit ja bloggasimme muutosta.



Ensimmäiset työntekijät ja kasvuun kierroksia
Koronakurimuksen keskellä päätimme aloittaa pidempään suunnittelemamme kasvun. Rekry tuottikin tulosta odotuksia nopeammin, ja palkkasimme Irinan ensimmäisenä työntekijänä WordPress-kehittäjäksi kesällä 2020.
Rekry onnistui nappiin, joten ei muuta kuin rekryä uudelleen auki. Elisa liittyi tiimiin toisena työntekijänä ja WordPress-kehittäjänä samana syksynä.
Suunnittelupuolella 2021 ja 2022 aikana tiimiämme vahvistivat Edi ja Anna-Kaisa. Tiimimme oli suurimmillaan kuusihenkinen, jonka tekijöistä jokainen osaava ja yhteen hiileen puhaltava ammattilainen.



Kovimmaksi pohjoissuomalaiseksi WordPress-toimistoksi
Tiimin kasvaessa myös projektien kokoluokka kasvoi ja vakiintui 10 000 – 30 000€ kokoluokkaan. WordPress-verkkosivut ja WooCommerce-verkkokaupat säilyivät tekemisen ytimessä. Suunnittelu, toteutus, ylläpito ja jatkokehitys.
Homma toimi ilman isompia sirkustemppuja, kun panostimme työtapojen, työkalujen ja tekniikan jatkuvaan kehitykseen. Myynti ja markkinointi rullasivat, eikä töistä ollut pulaa.
Tavoitteenamme oli jo pitkään olla kovin pohjoissuomalainen WordPress-toimisto. Ylsimme tähän tavoitteeseen monilla mittareilla, joista yksi oli maan parhaita WordPress-toimistoja listaavan Vierityspalkki-julkaisun listoille pääseminen. Vierityspalkin Perttu Tolvanen analysoi meidän silloista tilannettamme tässä kirjoituksessa: WordPress-markkinan valopilkkuja: Sivututka Oulusta.
Tapahtumia ja hauskoja hetkiä yhdessä
Töiden vastapainoksi meillä oli tapana keksiä muutakin kivaa tekemistä tiimin kanssa lähes kuukausittain. Kävimme testaamassa tiimihenkeä esimerkiksi pakopeleissä, seikkailupuistossa ja patikkaretkellä.



Mieleen ovat jääneet myös muut tempaukset, kuten eräs lyhytelokuva-huipputuotanto ja muutamat Nörttilive-esiintymiset.
Nörttilivessä katsojat pääsivät kärpäsenä kattoon seuraamaan äärimmäisen mielenkiintoista ja intensiivistä monitoriin tuijottelua, pizzan syömistä ja Nacho-koiran nukkumista. Youtuben puolella tallenteet ovat nähtävissä vuosilta 2019, 2020 ja 2021.
Tubesta löytyy myös tämä lyhytelokuva-huipputuotantomme ”Verkkosivujen latausnopeustaistelu”. Naurut olivat herkässä tätäkin tehdessä:
Ainakin omasta mielestämme eräs hauska idea oli rakentaa piirrustuskilpailu palkintojakin napanneille omille verkkosivuillemme. Hyväksyimme parhaat piirrokset tänne Hall of Fameen. Käyttäjien piirrustuksia oli aina hauska saada ja homma toimi myös eräänlaisena palautekanavana.
Tässä pari taidenäytettä kuukauden kilpailun voittajista ja anomyymien taiteilijoiden teoksista:






Nostoja asiakasprojekteista
Omien markkinointiväkerrystemme sijaan asiakasprojekteissa laatukriteerimme olivat aina korkealla.
Itse korkealle asettamamme rima näkyi esimerkiksi erinomaisena asiakastyytyväisyytenä, josta pystyimme aina olemaan erityisen ylpeitä. Asiakkaiden palautteet olivat lähes poikkeuksetta punastuttavan lämpimiä. Asiakastyytyväisyyskyselyissä keskiarvo oli parin viime vuoden ajalta ja 14:sta projektin otannalla 9,61/10 asteikolla 1-10.

Tiimin kanssa yhteistyöllä onnistuneista projekteista voisi nostaa ainakin tällaisia:
- Nordic JobCentre verkkosivut: Asiakastarina | Avaa sivusto. Rakennusalan ja teollisuuden henkilöstövuokrausta. Mobiili-ensin -ajattelulla rakennettu sivusto, jossa työpaikat haetaan ulkoisesta järjestelmästä.
- Euformatics verkkosivut: Asiakastarina | Avaa sivusto. Muotoilimme SaaS -huippuasiantuntijatuotteen ymmärrettävään muotoon, joka tuottaa liidejä. Verkkokaupassa tuote- ja maksupuolen logiikan räätälöimme kattavasti.
- Rejlers Webstore verkkokauppa: Asiakastarina | Avaa sivusto. Suuri pörssissä listattu insinööritoimisto, jolle loimme palvelujen verkkokaupan. Palvelun kulut lasketaan tarkasti Googlen etäisyystyökalua hyödyntäen omalla laskurilla.
- Valu Search verkkosivut: Asiakastarina | Avaa sivusto. Verkkohaku-tuotteelle toteutetulta sivulta löytyy mm. elävöitettyä kuvitusta ja aarteenetsintä-peli. Löydätkö kaikki aarteet?
- Asuntokolmio verkkosivut: Asiakastarina | Avaa sivusto. Ensimmäisiä rajapinta-integraatioita sisältäviä projekteja. Jo vuosia huimaa kasvua tukemassa ollut markkinointi- ja liidientuottosivusto on osoittautunut menestykseksi kiinteistönvälitystä tekevälle Asuntokolmiolle.



Firman kehitys ja kuolinisku
Talouden osalta rakensimme Sivututkaa tulorahoituksella ja kannattavasti. Yritys oli 100% meidän yrittäjien omistuksessa. Olimme tulokseltamme aina voitollisia, vaikka isomman kasvun jälkeen kannattavuus ottikin hieman iskua. Liikevaihto kasvoi joka vuosi, ollessaan suurimmillaan n. 300 tuhatta euroa vuonna 2021.

Kannattavuuden tavoittelu olikin osaltaan syynä myös Sivututkan kuoliniskuun. Tiimiä olisi ehkä voinut kasvattaa enemmän kannattavuuden kustannuksella, mutta se ei tuntunut meille yrittäjille mielekkäältä vaihtoehdolta.
Lopulta päädyimme Jussin kanssa päättämään Sivututkan tarinan syksyllä 2022. Avasimme lopettamisen syitä tässä blogikirjoituksessamme, jonka lisäksi taustoista on kirjoitettu mentori-senseimme Janne Jääskeläisen blogissa ja tässä Vierityspalkki.fi kirjoituksessa.
Innolla uuteen
Tätä kirjoittaessa ja menneitä muistellessa iskee pieni haikeus, jota ei tähän mennessä ole juuri syntynyt, vaikka päätöksestä on kulunut jo kolmisen kuukautta. Onnistuimme monessa asiassa ja koimme yhdessä hienoja hetkiä. Kehityimme asiantuntijoina ja ihmisinä.
Tiedän kuitenkin lopettamispäätöksen olevan oikea. Kymmenen vuotta on hyvän pituinen matka yritykselle, ja voimme olla tehdystä matkasta ylpeitä. On aika uudelle.
Tällä hetkellä päällä on siirtymävaihe, jonka jälkeen asiakkaidemme palveleminen jatkuu yksinyrittäjinä uusilla yrityksillä Arcode Oy (Antti) ja All Out Agency Oy (Jussi). Siirtymävaihe on jo pitkällä, ja uutta on ollut todella innostavaa ja virkistävää rakentaa.
Yhteistyömme Jussin ja todennäköisesti pieneltä osin myös entisten työntekijöidemme kanssa jatkuu. Yhteisiä asiakasprojekteja on jo sovittuna keväälle. Lupaamme jatkossakin pitää riman vähintään yhtä korkealla, kuin tähänkin asti.
Kiitos!