Vuosi

2021

Nämä tehtiin

  • Verkkosivujen suunnittelu
  • WordPress-toteutus
  • Saavutettavuusvaatimukset täyttävä toteutus

Tekijät

  • Sivututka
  • Kukonlaulu

Tavoitteet

  • Parantaa käyttökokemusta sivustolla
  • Tehdä sisällöt helposti löydettäväksi
  • Houkutella lisää jäseniä liittymään

Valtavasti tietoa helposti löydettäväksi.

Digikilta on koulutuksenjärjestäjien verkosto, jonka yhteisenä tavoitteena on esi- ja perusopetuksen sähköisten oppimisympäristöjen kehittäminen. Kehitystä ohjataan tutkimustiedolla, jota hyödynnetään teemapajoissa ja webinaareissa.

Digikillan verkkosivut toimivat verkoston tapahtuma- ja tietokeskuksena, joka on avoin kaikille. Kun Digikilta pääsi kunnolla vauhtiin ja jäsenmäärä kasvoi, vanha wordpress.org -alustalla rakennettu sivusto alkoi natista liitoksistaan: erilaista sisältöä oli liikaa, eikä sivusto taipunut esittelemään tietoja järkevästi.

Tarvittiin moderni verkkopalvelu, jossa käyttäjä tulee ensin.

Näkymiä uudelta Digikilta.fi -sivustolta

Monipuolinen tieto oli vaikea löytää.

Digikillan hyödyllinen tietomäärä kasvaa jatkuvasti. Vanhan verkkopalvelun ongelmana oli suuren tietomäärän hankala löydettävyys. Samassa listassa oli sekaisin tapahtumaa, kannanottoa, strategioita, linkkejä ja muuta siltä väliltä.

Ideointivaiheessa päädyimme yksinkertaiseen ja toimivaan ratkaisuun: selkeytetään tiedon suodattamista ja hakemista, sekä erotellaan materiaalit kolmeen osaan:

  • Tietopankkiin tietorikkaat, yleishyödylliset materiaalit kaikkien iloksi.
  • Tapahtumiin nimensä mukaisesti tulevat ja menneet tapahtumat.
  • Ajankohtaisiin lyhyemmät tiedotteet, kannanotot ja uutiset.

Laajensimme tiedon esittämismahdollisuuksia muun muassa kuvaajatyökalulla, jolla sisältöön voidaan upottaa käyttäjän ruudun kokoon mukautuvia infograafeja.

Digikillan tietopankki kännykkänäkymässä

Viestintään uutta kulmaa ja liittyminen helpommaksi.

Aiemmalla sivustolla etusivu toimi pelkästään artikkelien koontinäkymänä. Nyt viestintää haluttiin kohdistaa myös liittymisestä kiinnostuneille käyttäjille.

Kirkastimme jäsenhaastatteluiden avulla Digikillan jäsenyyden tärkeimpiä iloja ja hyötyjä haastattelemalla jäseniä suoraan.

Haastattelujen perusteella rakensimme uudenlaisen lähestymistavan Digikillan viestinnälle. Siirsimme aiemman Digikilta-keskeisyyden roskakoriin, ja keskitymme käyttäjän näkemiin hyötyihin.

Mies käyttää digikillan verkkopalvelua tabletillaan

Moderni käyttökokemus.

Vanha sivusto oli käytettävä niille, joilla on tarkka näkö ja näppäimistö + hiiri käytettävissään. Uudella sivustolla halusimme pistää selkeästi paremmaksi.

Käyttökokemuksen näkökulmasta asiat pitää löytää mahdollisimman vaivattomasti. Määritimme käyttäjäpolut, joiden avulla yhdessä sisältösuunnitelman kanssa pohdimme jokaisen käyttäjän välivaiheen tarpeellisuutta tarkasti.

Saavutettavuudella verkkopalvelu oikeasti kaikille.

Saavutettavuus on laajalle yleisölle tarkoitetussa verkkopalvelussa tärkeä ominaisuus. Digikilta on lisäksi Opetushallituksen rahoituksen kautta lain silmissä velvoitettu täyttämään WCAG 2.1. AA-tason saavutettavuus verkkopalvelussaan. Jokaisesta puutteesta tulee tehdä tarkka seloste saavutettavuusselosteessa verkkosivuilla.

Huomioimme saavutettavuuden koko projektin ajan alusta loppuun, ja koko sivusto täyttää AA-tason saavutettavuuskriteerit. Digikillan arvokkaita materiaaleja pääsevät selaamaan yhdenvertaisesti kaikki.

Linkkivinkkauksen sivu Digikillan verkkopalvelussa älypuhelimen näytöllä

Ulkoasuun jotain siistiä, mutta asiallista.

Emme halua olla taas yksi tylsänvirallinen sivusto, mutta lopputuloksen on oltava sillä tavalla asiallinen, että sitä voi esitellä myös jossain korkeamman tason virallisessa asiayhteydessä.”

Digikillan logo ja pinkki väri ovat mielestämme mainioita, joten niistä pidettiin kiinni. Uudistimme loput ilmeestä omaperäiseen, asialliseen ja tottakai saavutettavaan muotoon. Uuden ilmeen keskipisteessä ovat raikkaus, selkeys ja omaperäiset 3D-piirrokset.

Digikillan verkkopalvelu käytössä tietokoneella

Mitä mieltä asiakas oli?

Lopputulos on hieno. Sivusto on selkeä ja ulkoasultaan raikas sekä tärkeänä seikkana; ketterästi käytettävä millä tahansa laitteella, esimerkiksi älypuhelimella.

Tällaisen, sinänsä ainutlaatuisen ja asiakkaalle räätälöitävän sivuston tekeminen ei varmasti ole yksinkertaista. Hyvä keskusteluyhteys on tarpeen, jotta ymmärretään asiakkaan tarpeet – ja siinä kyllä onnistuttiin hyvin.”

- Jari Harvio, Hämeenlinnan Kaupunki