Tee järkevää sisältöä ja vältä selfiepostaukset
Päivittäinen kuvien räpsintä pelkästään somepostauksen tähden imee mehut ja muuttaa somekanavan sen tyyliseksi paikaksi, että ei sinne huvita pian enää edes mennä katsomaan.
Tällaisen ”tyhjänpäiväisen” postauksen sijaan tavoitetietoinen yrittäjä postaa harvemmin, ja vain kun on jotain asiaa kuten Karpolla aikoinaan. Kerro asioista joilla on yrityksellesi ja sinulle oikeaa merkitystä. Tehtäväsi ei ole miellyttää muita, vaan kertoa mitä sanottavaa sinulla on.
Kannattaa valita somekanava, joka on tykkäämääsi tyyliin sopiva. Jos haluat jakaa jotain todella ytimekästä ja pistävää, josta toivot keskustelua jopa suorien kilpailijoidesi kanssa, mene Twitteriin. Jos haluat esitellä uusinta maalaustasi, valitse Instagram.
Voit toki tilaisuuden tullen maustaa postaustasi esim. poseeraamalla jonkin aiheeseen liittyvän vieressä. Tässä saa olla luova, ei kukaan suutu!
Ole kärsivällinen
Yritykselleen kasvua haaveileva tietää, ettei kasvua ole mahdollista saavuttaa yhdessä yössä.
Somessakaan mikään ei tapahdu sormia napsauttamalla. Kun yrität kerätä seuraaja ja kasvattaa kanavaasi, muista olla kärsivällinen. Aseta maltillisia tavoitteita. Asiakkaat eivät ryntää syliisi kun postaat jotain, ensin tarvitset ”somemainetta”. Ajattele vaikka, että jos tämän joku näkee niin hyvä!
Muista olla oma itsesi
Kilpailijoiden somepostausten lukeminen on varma tapa pilata täysin kiva päivä. On helppoa katsoa toisten profiileita ja pian päädyt pohtimaan, missä kohtaa elämäsi meni pieleen kun sinulla ei ole mitä muilla on.
Muista, että kaikki liikkuvat omaan suuntaansa ja omalla vauhdillaan. Kaikilla on oma, erityinen viehätysvoimansa. Tämä pätee myös sinuun somessa. Älä siis unohda itseäsi vertailukaaoksen keskellä.
Jos haluat markkinoida, rakenna aitoja suhteita
DM (Direct Message) käy hyvin ensimmäisen sähköpostin korvikkeeksi. Totta on.
Jos haluat verkostoitua somessa, DM saattaa olla paras valintasi. Muistathan, että aito suhde ei ole sitä että lähetät myyntituubaa tuntemattomille.
Usko tai älä, mutta sosiaalisen median tarkoitus on olla sosiaalinen. Wau…. Avaa siis juttu mahdolliseen asiakkaaseen ilman mitään haudattua koiraa. Kysy kuulumisia, esittäydy ja kysy vaikka jokin kysymys johon vastapuolen on helppoa vastata, niin saat keskustelun käyntiin.
Tarjoa apuasi vasta myöhemmin, jos sille on tarvetta.
Somettaminen ei ole pakollista
Ei ole realistista, että kaikki nauttivat somen käytöstä. Jos et tykkää olla somessa, niin ei se haittaa. Somettamisen voi ihan hyvin unohtaa.
On täysin OK, ettei sinulla tai firmallasi ole sen ihmeellisempää somemyllyä päällä. On olemassa paljon muitakin keinoja verkostoitua ja markkinoida. Voit aivan hyvin keskittää voimiasi muualle, kuten verkkosivuillesi.