Sometus ilman suorituspaineita

31.10.2019Jussi Korhonen

Somettamisella on yrittämisen kannalta hyvät ja huonot puolensa. Monille se on tilaisuus kasvattaa firman brändiä tai vähintäänkin tuupata omaa naamaa maailman nähtäville.

Jos taas kuulut siihen toiseen ryhmään, niin arvaat mitä aion sanoa. Toisille sosiaalisessa mediassa esiintyminen aiheuttaa jatkuvaa levottomuutta, hermoilua tai jopa ahdistusta. Itsekin kuulun tähän ryhmään.

Olen kuitenkin oppinut ( aluksi puolipakolla ) someen liittymisen jälkeen, että tietyillä nikseillä voi tehdä introvertin some-elämästä huomattavasti siedettävämpää. Jos haluat tietää enemmän, niin lue eteenpäin!

Tee järkevää sisältöä ja vältä selfiepostaukset

Päivittäinen kuvien räpsintä pelkästään somepostauksen tähden imee mehut ja muuttaa somekanavan sen tyyliseksi paikaksi, että ei sinne huvita pian enää edes mennä katsomaan.

Tällaisen ”tyhjänpäiväisen” postauksen sijaan tavoitetietoinen yrittäjä postaa harvemmin, ja vain kun on jotain asiaa kuten Karpolla aikoinaan. Kerro asioista joilla on yrityksellesi ja sinulle oikeaa merkitystä. Tehtäväsi ei ole miellyttää muita, vaan kertoa mitä sanottavaa sinulla on.

Kannattaa valita somekanava, joka on tykkäämääsi tyyliin sopiva. Jos haluat jakaa jotain todella ytimekästä ja pistävää, josta toivot keskustelua jopa suorien kilpailijoidesi kanssa, mene Twitteriin. Jos haluat esitellä uusinta maalaustasi, valitse Instagram.

Voit toki tilaisuuden tullen maustaa postaustasi esim. poseeraamalla jonkin aiheeseen liittyvän vieressä. Tässä saa olla luova, ei kukaan suutu!

Ole kärsivällinen

Yritykselleen kasvua haaveileva tietää, ettei kasvua ole mahdollista saavuttaa yhdessä yössä.

Somessakaan mikään ei tapahdu sormia napsauttamalla. Kun yrität kerätä seuraaja ja kasvattaa kanavaasi, muista olla kärsivällinen. Aseta maltillisia tavoitteita. Asiakkaat eivät ryntää syliisi kun postaat jotain, ensin tarvitset ”somemainetta”. Ajattele vaikka, että jos tämän joku näkee niin hyvä!

Muista olla oma itsesi

Kilpailijoiden somepostausten lukeminen on varma tapa pilata täysin kiva päivä. On helppoa katsoa toisten profiileita ja pian päädyt pohtimaan, missä kohtaa elämäsi meni pieleen kun sinulla ei ole mitä muilla on.

Muista, että kaikki liikkuvat omaan suuntaansa ja omalla vauhdillaan. Kaikilla on oma, erityinen viehätysvoimansa. Tämä pätee myös sinuun somessa. Älä siis unohda itseäsi vertailukaaoksen keskellä.

Jos haluat markkinoida, rakenna aitoja suhteita

DM (Direct Message) käy hyvin ensimmäisen sähköpostin korvikkeeksi. Totta on.

Jos haluat verkostoitua somessa, DM saattaa olla paras valintasi. Muistathan, että aito suhde ei ole sitä että lähetät myyntituubaa tuntemattomille.

Usko tai älä, mutta sosiaalisen median tarkoitus on olla sosiaalinen. Wau…. Avaa siis juttu mahdolliseen asiakkaaseen ilman mitään haudattua koiraa. Kysy kuulumisia, esittäydy ja kysy vaikka jokin kysymys johon vastapuolen on helppoa vastata, niin saat keskustelun käyntiin.

Tarjoa apuasi vasta myöhemmin, jos sille on tarvetta.

Somettaminen ei ole pakollista

Ei ole realistista, että kaikki nauttivat somen käytöstä. Jos et tykkää olla somessa, niin ei se haittaa. Somettamisen voi ihan hyvin unohtaa.

On täysin OK, ettei sinulla tai firmallasi ole sen ihmeellisempää somemyllyä päällä. On olemassa paljon muitakin keinoja verkostoitua ja markkinoida. Voit aivan hyvin keskittää voimiasi muualle, kuten verkkosivuillesi.

Kommentoi kirjoitusta

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Ilmaiset vinkit sähköpostiin

Tilaa maksuton uutiskirje, niin saat vinkit suoraan sähköpostiisi kerran kuussa!

Uutiskirjeen tilaaminen ei sido sinua mihinkään ja voit peruuttaa tilauksen milloin vain. Uutiskirjeen tilaamalla hyväksyt tietosuojaselosteemme.