Kun lähdet ajelemaan Mersulla, huomaat heti mistä maksoit. Kyyti on silkinpehmeä ja niin hiljainen, että kuulet oman hengityksesi moottoritiellä.
On voimaa. On varusteita.
Dacia Dusterin saa reilulla kymppitonnilla uutena. Mersuun voi upottaa helposti 80 000 euroa. Molemmat ovat autoja, mutta kaikki tietävät että niissä on muutakin eroa kuin pelkkä hinta.
Verkkosivumaailmassa hinnat vaihtelevat vieläkin rajummin. Sivuston voi saada parilla satasella, tai sadalla tonnilla.
Kun mietit, minkä hintainen sivusto olisi hyvä valinta, sinulla ei ole mitään mihin vertailla. Et voi koeajaa, potkia renkaita tai edes kysyä kaverilta.
Tässä artikkelissa kerron sinulle, millaista kyytiä on tiedossa kun ostat neljään verkkosivujen hintaluokkaan kuuluvan sivuston.
- Ilmainen sivusto ( ainakin aluksi )
- Halpis ( 300 – 1999 eur )
- Keskihintainen ( 2000 – 10 000 eur )
- Premium ( 50 000 – 10 000 000 eur )
Lisäksi pohdimme yhdessä, millaisen sivuston ostaminen on juuri sinulle perusteltua. Kaikissa vaihtoehdoissa on hyvät puolensa!
Ilmaiset sivustot ( 0€ tai mitätön kuukausimaksu )
Ilmaisiakin sivustoja saa. Näistä tunnetuin palvelu lienee Wix.
Wix ja muut ilmaiset verkkosivupalvelut ovat yrityksiä, joiden tavoite on tehdä voittoa. Maksuttomuus on aina koukku, jolla käyttäjä kelataan sisään rahastettavaksi. Tämä on tärkeää muistaa. Wixin kaltaiset palvelut on perustettu euronkuvat silmissä.
Tavallisesti ensimmäinen maksumuuri tulee vastaan, kun sivusi ovat olleet maksutta netissä tietyn aikaa, tai saavutat jonkin kävijämäärään sidotun rajapyykin, esimerkiksi yli 100 kävijää sivuilla per kuukausi.
Vaikka maksuja on tiedossa, ne ovat maltillisia. Wixin tavoite ei ole saattaa sinua konkurssiin, vaikka ilmaisuus onkin vain kulissi.
Pikkumaksujen lisäksi tiedossa on muutakin hommaa. Sivut nimittäin pitää rakentaa itse. Homma on tehty helpoksi, Wix tarjoaa valmiita palikoita joita raahailet paikalleen. Sitten vain klikkailet muokataksesi tekstejä ja kuvia.
Muokkaus on siis helppoa, mutta syö jonkin verran aikaasi.
Ilmaisen sivuston vahvuudet ovat siis nämä:
- Halpaa kuin mikä, eli voit ottaa riskin ilman rahallista panostusta.
- Saat perussivuston pystyyn tosi nopeasti, kun voit naputella simppelin sivuston kasaan lauantai-iltana viinilasi kädessä.
Heikkoudet:
- Pitää opetella, perehtyä ja käyttää arvokkaita tunteja säätämiseen.
- Olet itse vastuussa kaikesta.
- Mikään monimutkaisempi tai vaativampi toiminto ei onnistu.
- Heti kun alkaa vähänkin luistaa, Wix blokkaa sivut ja lasku odottelee mailissa.
Harkitse maksutonta sivustoa jos:
- Sinulla ei ole rahaa, mutta sinulla on aikaa.
- Haluat kokeilla kepillä jäätä: onko yrityksesi bisnesideassa mitään järkeä?
- Et usko, että bisneksesi menestyksellä on verkkosivujesi kanssa mitään yhteistä.
- Sivujesi ei tarvitse löytyä hakukoneista.
Halpasivustot ( noin 200 – 1000€ )
Halpasivuston tekijöitä riittää suomessa tusina joka kaupunkiin. Tässä hintaluokassa töitä tehdään liukuhihnatyyliin: napataan sivupohjakaupasta lähes valmis paketti, johon klikkaillaan tekstiä, kuvaa ja väriteemaa pyyntöjesi mukaan.
Tässäkin hintaluokassa ehdoton vahvuus on alhainen hinta. Koska tämän hintaluokan sivustoihin ei saa mitään vaativaa tai aikaa vievää toimintoa, saat sivut nopeasti. Jopa noin viikossa.
Isoin hyvä puoli ilmaisiin sivuihin on tekijän vaihtelevantasoinen tuntemus hakukoneoptimoinnista. Hän saattaa hyvinkin saada sinut kärkikahinointiin Googlessa esimerkiksi ”Parturi Oulu” tyylisissä hauissa. Kysy tästä erikseen ennen projektia, jos hajusijoituksilla on sinulle merkitystä.
Liukuhihnasivujen pahin huono puoli on tekijän kiinnostuksen vähäisyys. Kun maksat sivustosta 500 euroa, toteuttajan ykkösprioriteetti on tehdä nopeasti valmista ja siirtyä seuraavaan asiakkaaseen.
Tästä aiheutuu petollisia lieveilmiöitä. Halpatoimittaja on alaisesi, ei kumppanisi. Hän on tottunut lyhyisiin asiakkuuksiin, ja mielummin toteuttaa vahingollisetkin pyyntösi kuin viitsii sanoa jyrkästi vastaan, jotta saisi projektin maaliin.
Myös Sivututkalla oli alkuaikoina taipumusta toimia juuri näin.
Koska budjetti ei riitä sivujen suunnitteluun eikä koodaamiseen, sivujen tekijä turvautuu ns. templaatteihin. Ne ovat valmiita osioita, kuten Wixissä: tähän tulee taustakuva ja teksti keskelle. Tähän sitten kolme saraketta, joihin kuvake ja tekstit.
Templaattien huono puoli on, että ne ovat kaikkien käytössä, ja aina samanlaisia. Kävijät ovat nähneet ne jo tuhat kertaa, eikä sivusto jää mieleen positiivisesti erilaisena.
Halpasivuston vahvuudet ovat siis nämä:
- Saat parempaa kuin jos tekisit itse, mutta ajan sijaan annat rahaa
- Yleensä parempi tekninen toteutus kuin itse naputellussa: tekijä osaa vaihtelevasti huomioida latausnopeuksia tai hakukoneystävällistyyttä.
Heikkoudet:
- Sivusi on legopalikoista kasatun näköinen templaattiin naputeltu, ja monet hoksaavat tai vähintään tuntevat sen.
- Saat tahtosi todennäköisesti läpi, vaikka pyytäisit jotain vahingollista.
- Mikään monimutkaisempi tai vaativampi toiminto ei onnistu.
Harkitse halpissivustoa jos:
- Et usko sivuston tuottavan firmallesi juurikaan rahaa. Kunhan on jotkut sivut, niin ei yrittäjätuttavat naureskele.
- Et halua maksaa mitään, mutta itse naputtelukaan ei kiinnosta.
- Yrityksesi on äsken perustettu ja tiedät, että bisnes ei mene heti nurin. Haluat nopeasti jotain siedettävää verkkoon.
- Firmasi on vakiintunut ja pärjää mukavasti ilman verkkosivujakin. Sinua kiinnostaa testata, voisiko verkosta saada lisää bisnestä.
Keskihintaiset sivustot ( noin 5000 – 25 000€ )
Ykkösasia mitä tällä rahalla saa ostaa, on intohimo. Olipa tarjoaja kokenut yksittäinen tyyppi tai isompi toimisto, hinnoittelu on korkeampi ensisijaisesti siksi, että intohimoinen, hyvää jälkeä tekevä halpatoimittaja hukkuu pian töihin ja hintoja on pakko nostaa.
Siksi massasta erottuvat tekijät joutuvat ja pystyvät nostamaan hintojaan.
Tekijän taito ja halu kuunnella sinua kasvaa tässä hintaluokassa räjähtävästi. Vakiintunut verkkosivupaja hyötyy valtavasti tyytyväisistä asiakkaista, ja projektin onnistuminen on tyytyväisyytesi edellytys.
Saat halutessa koko sivuston tekemättä itse mitään: istut vain palavereissa ja kerrot tilanteestasi. Tekijä hoitaa kaiken teksteistä eteenpäin.
Tässä hintaluokassa alkaa huomata eron templaattien käyttäjiin: sivustot erottaa edukseen vaivattomasti: ne näyttävät ja tuntuvat paremmilta, ja myös omaperäisemmiltä jos sellaista haluat.
Sivustot suunnitellaan ja koodataan käsin. Tämä maksaa, mutta hyötyjäkin löytyy: lopputulos on varmasti sopiva eikä sinne päin, sivusto toimii nopeammin ja on pitkäikäisempi. Sen jatkokehittäminen tulevaisuudessa on vaivattomampaa.
Keskihintaisilta tekijöiltä saat luotettavampaa kumppanuutta. Hyvin tehtyä sivustoa palaa mielihyvin ylläpitämään ja jatkokehittämään vaikka vuosienkin päästä. Vakiintunut tekijä ei myöskään päätä yllättäen kadota puoleksi vuodeksi reissuun.
Keskihintaisten projektien huono puoli on huomattavasti kalliimman hinnan lisäksi pidemmät projektit. Hyvää sivustoa ei voi taikoa pystyyn viikossa, jos ei panosta 16 tuntia päivässä täydellä fokuksella.
Nyrkkisääntönä keskihintainen sivuprojekti alle 10 sivun sivustolle kestää 4 – 8 viikkoa.
Keskihintaisen sivuston vahvuudet ovat siis nämä:
- Sinulle sopivampi ulkoasu ja justiinsa oikea rakenne tavoitteitasi ajatellen.
- Kokeneella tekijällä on selkärankaa sanoa vastaan, kun pyydät jotain vaarallista tai epäedullista.
- Sivut ovat pitkäikäisemmät, ja kävijä pystyy tuntemaan että niihin on panostettu.
- Sivut ovat mukavammat ja helpommat käyttää.
Heikkoudet taas nämä:
- Maksaa. Valmistaudu kaivamaan kuvetta vähintään 2000€, korkeintaan 25 000€ riippuen sivustosi ominaisuuksista ja laajuudesta.
- Alkaa kestää. Jos sivusi ei ole aivan minisivusto, niin valmistaudu noin 2 – 3 kuukauden valmistumisaikaan.
Harkitse keskihintaista sivustoa jos:
- Sinulla on kunnianhimoiset ja selkeät suunnitelmat, ja olet valmis panostamaan rahaa saavuttaaksesi ne: firmasi haluaa kasvaa voimakkaasti lähivuosina.
- Haluat erottua eduksesi verkossa, mutta budjettisi ei ole reilusti yli 30 000 euroa.
- Haluat varmistaa, että kilpailijoiden sivustot lyödään selkeästi.
- Haluat panostaa projektin onnistumiseen: kokeneemmat tekijät hoitavat vaikeatkin toiveesi ongelmitta.
- Et halua arvailla, että tuleeko lopputuloksesta hyvä vai ei.
Kalliit sivustot ( noin 50 000 – 10 000 000€ )
Olet päättänyt hankkia sen Mersun.
Haluat, että ongelmiasi ja haaveitasi kuuntelee ja ratkaisee tiimi, johon kuuluu Suomen fiksuimpia myyjiä, copywritereita, tuotteistajia, graafikoita ja koodareita.
Tämän hintaluokan suurin etu keskihintaisiin sivustoihin on, että lopputuloksen poikkeuksellisen hyvä onnistuminen on lähes taattua, vaikka poikkeuksiakin on.
Pääset osaksi asiakaskuntaa, johon kuuluu Suomen kerma: Nokia, Rovio, VR, Finnair, S-ryhmä jne.
Tässä hintaluokassa verkkosivuja shoppaileva tekee itselleen palveluksen juttelemalla esimerkisi näille Suomessa vaikuttaville porukoille:
- Jos haluat sivuston, joka ei jätä ketään kylmäksi missään tilanteessa: https://www.evermade.fi/fi/
- Jos unelmoit teknologia-imperiumista ja rahaa on: https://nordkapp.fi/
- Jos tarvitset jotain visuaalisesti poikkeuksellisen hienoa: https://bond-agency.com/
Kalliin sivuston vahvuudet ovat siis nämä:
- Lopputuloksen poikkeuksellinen loistavuus kaikilla mittareilla on lähes varmaa.
- Riittää, että sinulla on unelma. Nämä porukat ovat valmiita hoitamaan kaiken ajattelutyötä myöten, jotta saat mitä haluat.
- Saat pitkäikäisen kumppanin, joka todennäköisesti osaa ehdottaa parempia ratkaisuja kuin itse keksisit koskaan harkita.
Heikkoudet taas nämä:
- Maksaa rutosti. Lompsassa on parempi olla vähintään 50 000€, mutta monissa tapauksissa miljoonan verran.
- Kestää rutkasti. Jos projektisi ensiaskel on simppeli, valmistaudu 3kk odotteluun. Jos tavoittelet kuuta taivaalta, 6 – 12kk voi vierähtää ennen kuin haaveesi on totta.
Harkitse kallista sivustoa jos:
- Maailma tai vähintään Suomi tulee valloittaa ja kilpailijat murskata armotta.
- Haluat jälkeä, joka erottuu edukseen vielä vuosien päästä.