Poikkeuksia tietenkin on, kuten esimerkiksi jos yritykselläsi sattuu olemaan valtava määrä seuraajia jotka peukuttavat väsymättömästi jokaista postaustasi. Tällä tavoin myös tavalliset postauksesi voivat saavuttaa suuren yleisön. Suurimmalla osalla yrityksistä asiat eivät kuitenkaan ole näin hyvin, ja siksi markkinointiin on panostettava rahallisesti tai jäädä nuolemaan näppejään. Vai onko asia sittenkään niin?
Sähköpostimarkkinointi
Melkein kaikilla länsimaisilla ihmisillä on sähköpostiosoite. Monet myös lukevat sähköpostiaan ainakin kerran päivässä, elleivät useammin. Jos olet tähän asti vältellyt yrityksessäsi sähköpostilistoja, niin viimeistään nyt on aika kohdata tosiasiat: sähköposti on tullut jäädäkseen, ja se on tutkitusti myös kaiken tämän somehulluuden keskellä yksi tehokkaimmista keinoista tavoittaa asiakkaita ja lisätä myyntiäsi.
Vuonna 2016 sähköpostimarkkinoinnin ROI, eli Return of Investment oli päätähuimaavat 3800%. Eli kun yrittäjä päättää investoida yhden euron sähköpostimarkkinointiin, hän saa takaisin keskimäärin 38 euroa.
Eikä siinä vielä kaikki. Facebookissa ja Instagramissa tarvitset aina kyseisten tahojen luvan markkinointiviestisi lähetykseen. Facebook saattaa yhtäkkiä päättää, että markkinointityylisi ei enää olekaan ok, tai että markkinoinnin hinnat nousevat nyt 100%.
Sähköpostimarkkinoinnissa vain sinä määräät siitä, millainen viesti nyt lähetetään. Eikä muuten maksa edes mitään, jos käytät ilmaisia sähköpostimarkkinointiin tarkoitettuja palveluita, kuten mailchimpiä. Sähköpostilistaasi liittyvät asiakkaat ovat myös yleensä todella uskollisia, ja saat pidettyä heihin kätevästi yhteyttä, vaikka et jokaisessa viestissä yritäkkään myydä jotakin. Joko kiinnostuit? Jatka siis lukemista!
Perusjuttuja – Vältä yleisimmät sähköpostimarkkinoinnin kämmit
Kuten aivan mitä tahansa, sähköpostimarkkinointiakin voi tehdä hyvin tai huonosti. Näillä vinkeillä pääset hyvään alkuun tai virittelet jo meneillään olevan markkinointikampanjasi tuloskuntoon.
Sähköpostilistan rakentaminen ja kartuttaminen
Sähköpostimarkkinointi on siistiä, mutta ei kovin kannattavaa jos lähettelet viestejäsi vanhemmillesi ja kavereillesi. Tarvitset siis sähköpostiosoitteita ihmisiltä, jotka ovat ilmeisesti kiinnostuneita yrityksestäsi ja palveluistasi. Toimi näin:
- Laita kotisivuillesi simppeli kaavake, johon kävijät voivat kirjoittaa nimensä ja sähköpostiosoitteensa. Jos haluat kerätä enemmän osoitteita tällä tavoin, tarjoa jotain ilmaista porkkanaa listaan liittyjille: ”Haluatko ilmaisen oppaan hiustenvärjäykseen? Anna sähköpostiosoitteesi ja nimesi, niin lähetämme oppaan sinulle saman tien!”
- Jos yrityksessäsi on pidetty kirjaa vanhoista asiakkaista, jotka ovat lopettaneet palvelun, tai palveluista kysyneiltä mutta ostamatta jättäneistä, luo heistä erillinen listasi. Täysin kylmäksikin luulluista kontakteista löytyy yllättävän paljon potentiaalia, jos viesti on muotoiltu oikein. Lue tästä lisää alempaa.
- Jos haluat todellisen piristysruiskeen sähköpostilistaasi, järjestä ilmainen kilpailu, jonka tulokset julkaistaan missäs muualla kuin sähköpostilistallasi. Muista mainita kisoista useaan otteeseen sosiaalisessa mediassa.
Muotoilu
- Mittausten perusteella on arvioitu, että ihmisiä miellyttää eniten sähköpostiviestin aihe (subject), jonka pituus on 6-10 sanaa. Tähän väliin sopivat viestit avataan n. 20% useammin kuin lyhyet tai pitkät viestit.
- 82% ihmisistä huomioi paremmin sähköpostiviestit, joissa on mukana kuvia.
- Jos sähköpostiviestin aiheessa tai viestin alussa on ihmisen nimellä varustettu tervehdys, viestin aukaisemisen todennäköisyys kasvaa 129%.
- Tietylle väestöryhmälle tai sukupuolelle kohdistettu viesti avataan 50% todennäköisemmin.
- Ihmiset avaavat 24% todennäköisemmin viestin, jossa on enemmän tunnepitoista sisältöä ja vähemmän myyntisisältöä.
Sisältö
Ehdottomasti tärkein sähköpostimarkkinoinnin avain on, että sähköpostien sisältö on oleellista ja hyödyllistä. Jos haluat, että ihmiset avaavat, lukevat ja jakavat viestisi eteenpäin, et voi lähetellä viestejä joiden sisältö on pelkkää tuotteidesi ja palveluidesi tuuttausta.
Varsinkin kun aloittelet sähköpostimarkkinointia, pidä viestit melko lyhyinä, äläkä missään nimessä yritä myydä jokaisessa viestissä jotakin! On täysin ok todeta silloin tällöin, korkeintaan yhdessä kolmesta viestistä, että hei, nyt olisi sinullakin loistava tilaisuus korjata ongelmasi ostamalla tämä meidän joustava nahkavyö.
Bonus: Yhdeksän sanan sähköposti
Tämä ihanan yksinkertainen viesti aktivoi asiakkaita ällistyttävällä tehokkuudella, ja siihen kiteytyy paljon aiempien kohtien viisautta. Kiitokset ja kunnia tästä helmestä kuuluvat Dean Jacksonille.
Edellytykset tämän sähköpostimarkkinointikeinon käyttöön:
- Sinulla on jotakin myytävää.
- Lista sähköpostiosoitteista ihmisiltä, jotka ovat joskus ilmaisseet kiinnostusta myymääsi tavaraa kohtaan.
Avaa sähköpostiohjelmasi, ja laadi tämän kaltainen viesti:
Aihe: Katri
Sisältö:
Hei Katri,
Vieläkö olet kiinnostunut uusista kotisivuista yrityksellesi?
-Jussi
Kyllä, homma todella on näin yksinkertainen. Älä muuta viestiä millään muulla tapaa kuin korvaamalla ”uusista kotisivuista yrityksellesi” omalla tuotteellasi. Ei haittaa, vaikka sanoja ei ole täsmälleen yhdeksää, mutta vielä uudestaan: älä lisää viestiin mitään, älä muuta mitään paitsi tuotesanat. VAROITUS: Tämä viesti toimii aivan aikuisten oikeasti. Älä lähetä tätä viestiä 3000 osoitteeseen kerralla! Paitsi jos olet aina halunnut tietää, miltä tuntuu hukkua töihin.