Yritysbloggauksen perusteet – houkuttele lisää kävijöitä fiksuilla aiheilla

Yrittäjänä varmaan kuulet ainakin silloin tällöin muiden yrittäjien hehkutusta bloggauksen tuomista eduista hakukoneoptimoinnissa, markkinoinnissa ja yleisesti käyttäjien mielenkiinnon herättämisessä ja sitouttamisessa. Olet ehkä miettinyt blogin perustamista. Tarmokkaimmat ovat jo hommanneet sivuilleen blogin.

Ajattelet, että tästä se onni alkaa, käytänhän itsekin Googlea mielenkiintoisten blogien löytämiseen aika usein!

Todellisuudessa olet vasta päässyt bloggauksen todellisen haasteen pariin. Blogisi kaipaa koukuttavia aiheita, jotka hyödyttävät lukijoitasi. Karkeasti sanottuna asia kun vain on niin, että yrityksesi ei kiinnosta lukijoitasi kovinkaan paljon. Sen sijaan heitä kiinnostaa hyötyä kirjoituksistasi jotenkin. Lukijasi siis haluavat, että autat, tai vähintäänkin viihdytät heitä teksteissäsi ilmaiseksi.

Pyyteetön auttaminen kerää henkistä kiitoksenvelkaa, ja on todellinen apuväline, jolla muunnat tiedon etsijät asiakkaiksesi. Tässä sinulle 7 kappaletta meheviä yritysbloggarin aiheita, jotka takuulla herättävät mielenkiintoa:

1. Kaikki tarvittava tieto *Aihe* / Mikä on *Aihe*

Mitä teet, kun huomaat, että sinulle outoa termiä viljellään työpaikalla, kuntosalilla tai kotonasi? Tietysti teeskentelet, että tiedät mistä puhutaan, sujahdat huoneeseesi yksin ja kysyt Googlelta, että mikä pahuksen ”yolo”.

Luo blogiisi kirjoitelma, jossa ei käsitellä mitään muuta kuin tätä yhtä termiä ja sen merkitystä sinun alallasi. Kun teet tämänkaltaisia blogipostauksia, autat lukijoitasi pysymään ajantasalla trendeistä. 

Jos yrität sijoittua Googlessa etusivulle blogipostauksellasi, mutta Google tursuaa samankaltaisia kirjoituksia jo valmiiksi, voit yrittää tarkentaa aihealuettasi oman firmasi sektoriin. Esimerkki: Myyt kotisivuja yrityksille, mutta jokin uusi termi koskettaa vain osaa asiakaskunnastasi. Voit nimetä blogikirjoituksen vaikka näin: ”Kaikki tarvittava tieto myyntisuppilosta moottoripyörävuokaamon kotisivuilla” tai ”Millainen on leipomoyrityksen kotisivujen liidihaavi?”. Tarkat otsikot vähentävät rajusti lukijamäärää, mutta sisällön arvo lukijoille vastavuoroisesti kasvaa.

 2. Ohjeet *Aihe*

Tämä on varmaan helpoin näistä kohdista. Voit käyttää hyväksesi olemassa olevia Googlesta löytyviä oppaita ja Youtuben how to-videoita. Muista kuitenkin, että hakukoneet huomaavat, jos kopioit tekstiä sanasta sanaan muilta sivuilta!

3. Aloittelijan opas *Aihe* / Kattava opas *Aihe*

Yksi netissä eniten linkitetyistä hakukoneoptimointiin liittyvistä artikkeleista on Moz:in ”Beginners guide to SEO.” Syy: se on kattava opas vaikeahkoon asiaan, ja sitä myös päivitetään säännöllisesti, joten oppaaseen linkittäjät voivat olla varmoja, että oppaan laatu on ensi vuonnakin kohdallaan.

Jos tiedät, että alallasi on aukko jossain kohtaa, mihin voisit täräyttää oman oppaasi, niin kirjoita blogissasi opas. Oppaan kirjoittaminen on vaivalloisempaa kuin tavanomaisten blogipostauksien väsääminen, mutta oppaiden jaettavuus maksaa kirjoittamiseen kuluneen ajan takaisin mennen tullen!

4. Tuotevertailut ja arvostelut

Vaihdoitko tutun ja turvallisen tuotteesi vastikään toiseen? Oletko tykännyt, katunut tai tekisitkö jotakin nyt toisin? Muilla ihmisillä on edessään samanlainen muutos, johon he kaipaavat rehellistä mielipidettäsi ja vertailua tuotteiden välillä.

Vaikka et pystyisikään sitomaan tuote-arvostelua tiiviisti oman firmasi palveluihin, niin muista, että kaikki haluavat ja etsivät keinoja helpottaa jokapäiväistä elämäänsä. Jos pystyt edes jollain tasolla heijastamaan tekstin omaan toimintaasi, niin kirjoita arvostelu!

5. Vinkit ja temput

Vanha kunnon tips and tricks. WordPress-pohjaisia kotisivuja myyvänä yrityksenä Sivututka voisi hyvinkin tehdä vinkki-tyylisen lyhyiden video-oppaiden sarjan youtubeen. Sarjassa voitaisiin esitellä WordPressin ominaisuuksia ja käytön helppoutta.

Ihmisillä on monesti tapana tutkia kiinnostavista aiheista vain hieman pintaa syvemmältä. Monikaan ei jäisi kaipaamaan koodauksen perusteita tai wordpressin sielunelämää käsittelevää videosarjaa perus tips and tricks-videosarjan jälkeen. Tämän takia simppeli videosarja olisi helppoa tehdä, mutta silti sopivan ”epäsyvällinen” tyydyttämään uteliaiden tiedonnälkä.

6. Hyvien kysymysten lista

Firmaa pyörittäessä huomaa, että asiakkailla on tapana kysyä samoja kysymyksiä uudelleen ja uudelleen. Bloggaa aiheesta, ja muotoile kysymykset ja vastaukset siten, että voit ohessa esitellä vaikkapa oman firmasi ratkaisua lukijan ongelmaan.

7. Lista

Jos mikään muu idea ei tunnu ottavan tuulta alleen, tee lista. Tämäkin artikkeli on lista, jonka toivon auttavan muita yrittäjiä puhaltamaan bloginsa uuteen hehkuun.

Vielä lopuksi kaikkien bloggausohjeiden äiti: Mistä tahansa päätätkin kirjoittaa, niin varmista aiheen hyödyllisyys lukijoillesi. Jos et ole varma hyödyllisyydestä, Googlaa asiaa ensin.