Pari sanaa sisällöntuotannosta

15.3.2017Jussi Korhonen

Nettisivut, joissa on hyvää tekstiä, myyvät paremmin kuin sivut, joissa on keskinkertaista tekstiä. Tämän tietävät kaikki. Syitä tähän löytyy laidasta laitaan, mutta tässä mehukkaimpia poimintoja hyvien tekstien vaikutuksista:

  • Asiakkaiden luottamuksen voittaminen.
  • Kilpailijoista erottuminen ja omaa brändiä tukeva tyyli.
  • Oikeista asioista puhuminen ilman, että kohderyhmääsi kuuluva surffaaja nujerretaan teknologisen mongerruksen tai sivuraiteiden alle.
  • Sivut, joiden tekstit on tuotettu nettiä varten hakukoneoptimointi mielessä pitäen, pärjäävät paremmin googlessa.

Sisällöntuotanto

Nettisivujen sisällöntuotannolla viitataan siihen toimitukseen, jossa kirjoittajan sormet sauhuavat, ja lopputuloksena nettisivuille ilmestyy tekstiä, jota verkkosivuilla kävijät sitten saavat tai joutuvat lukemaan. Tätä sivuilla olevaa pienempää pränttiä kutsutaan leipätekstiksi.

Yrittäjänä mietin omien nettisivujeni sisältöä joka päivä. Leipäteksti on kuitenkin se osa sivua, johon potentiaalinen asiakkaani tarrautuu vietettyään otsikoiden ja sivuston yleisilmeen parissa joitakin sekunteja. Leipätekstien päätarkoitus on muuttaa potentiaalisten asiakkaideni mielenkiinto joksikin konkreettisemmaksi. Se voi olla luottamus yritystäni ja palveluitani kohtaan, tai vaikkapa niinkutsuttu liidi. Sivuilla kävijästä tulee liidi kun hän toiminnallaan ilmaisee olevansa ehkä kiinnostunut ostamaan palveluitani.

Ammattiauttaja vs. Omat tekstit

Sisällöntuotanto on selkeä vedenjakaja kotisivuprojekteissa. Noin puolet asiakkaistani haluaa tehdä itse tekstit sivuilleen. Puolet taas haluaa, että minä tai kolmas osapuoli ottaa kynän käteen. Molemmissa valinnoissa on hyvät ja huonot puolensa. Tämän blogikirjoituksen pointti on kertoa asiasta kiinnostuneille mitä ne hyvät ja huonot puolet tarkalleen ovat. Siispä pitemmittä puheitta asiaan:

Omat tekstit

Sinä tunnet vähintäänkin hyvin oman alasi ja varsinkin oman yrityksesi. Kukaan ei vedä siinä asiassa sinulle vertoja. Siksi sinun on helpointa kirjoittaa omasta yrityksestäsi ja palveluistasi. Säästät samalla myös rahaa, kun ulkopuolinen tekstintuottaja ei muista sinua laskulla!

Kolikolla on kuitenkin kääntöpuolensa. Vaikka sinun oman alasi tuntemus on täyttä rautaa, oletko myös taitava myyntimies? Yritysten kotisivujen päällimmäinen tarkoitus kun on yhä se sama, mikä se on aina ollut: Raha. Jos kirjoitat tekstit itse, mutta et ole hionut myyntitaitojasi huippuunsa, riskeeraat liidien ja asiakkaiden menetyksiä, koska kilpailijan tekstit olivat huomattavasti paremmat ainakin yhdessä noista alussa mainituista pykälistä.

Tässä sinulle, joka olet päättänyt tuottaa omat tekstisi kotisivuillesi, muutama vinkki joilla varmistat, että teksteistäsi ei muodostu sivustosi myyntivirran pullonkaulaa:

  1. Varaa riittävästi aikaa sivujen tekstien tekemiseen. Jokaiselle asiasisältöä sisältävälle sivulle (muut kuin yhteystietosivu ja etusivu) tulisi saada vähintään 360 sanaa tekstiä. Paras olisi kuitenkin 500 sanan rajapyykki. Jos et ole valmis käyttämään aikaasi reilusti yli tunnin per sisältösivu, niin kannattaa jo vakavasti harkita sisällöntuotantopalveluita.
  2. Jos nappaat netistä tai muualta kuvia rikastamaan tekstiäsi, varmista että sinulla on myös lupa käyttää niitä.
  3. Älä koskaan kopioi tekstejäsi suoraan miltään toisilta nettisivuilta. Google huomaa rötöstelysi ja sakottaa sinua hakutuloksissa armotta.
  4. Yritä pitää historia ja muu asia, josta puhutaan muodossa ”Yrityksemme perustettiin silloin ja silloin, sukupolven vaihdos tapahtui silloin ja tällöin” minimissään. Jos haluat välttämättä kerrata menneitä vaiheita, yritä noudattaa seuraavan kohdan ohjetta:
  5. Kerro tarina. Voit sarjatulittaa ominaisuuksia ja tietoa palvelusi erinomaisuudesta, mutta lukijasi eivät tule muistamaan tietoja kovinkaan kauaa. Jos onnistut sitomaan tuotteesi tai brändisi tarinaan, niin tarinaa kuunnellaan, ja se myös muistetaan.
  6. Pidä sivujesi tekstisisältö asiapitoisena, hyvin jäsenneltynä ja ennen kaikkea sinun asiakkaitasi kiinnostavana.
  7. Muista aina tekstiä kirjoittaessasi pitää mielessä, että kirjoitat tekstiä asiakkaalle, joka ei todennäköisesti ole alasi ammattilainen:
    1. Varsinkin teknisillä aloilla vältä insinöörisanastoa ja muuta jargonia, jota lukija ei kuitenkaan ymmärrä. Turha tekninen revittely on paras keino saada kiinnostunut asiakas lopettamaan lukeminen kesken.
    2. Pyri aina puhumaan palvelusi ominaisuuksien sijaan asiakkaan saamista hyödyistä, joita ominaisuudet tuovat mukanaan. Kerro siis hyödyistä, rahasta ja siitä, miten ratkaiset asiakkaasi ongelmat kertaheitolla.
  8. Lopuksi muista, että tekstien tehtävä on saada sinut tai yrityksesi erottumaan harmaasta massasta tavalla tai toisella. Röyhkeäkään myyntilupaus ei ole sitova sopimus! Puhu siis rohkeita, varsinkin jos aikomuksesi on myös pitää puheesi.

Ammattiauttajat

Netti on pullollaan yrityksiä, jotka myyvät sisällöntuotantoa. Osalla näistä yrityksistä on myös rautaiset referenssit toiminnastaan. Sisällöntuotannon hinta määräytyy usein tuotettavan tekstin määrän mukaan. Nyrkkisääntönä voidaan sanoa, että yksi A4 – eli yksi huolella tuotettu sivullinen sisältöä – maksaa 100-500 euroa. Hinta voi tuntua älyttömän kalliilta: olit ajatellut sivuillesi 7 pääsivua, ja 5 tuotesivua, joille tulee paljon tekstiä!

Nettisivujen hankkimista kannattaa kuitenkin aina ajatella sijoituksena. Et maksa saamatta tilalle mitään. Hyvin toteutetut tekstit myyvät paljon enemmän, ja saat käytännössä lähes varmasti takaisin sen rahan, minkä sijoitat sivujesi sisältöön.

Ammattimainen sisällöntuotanto kulkee yleensä kutakuinkin tätä rataa:

  1. Tilaat sisällöntuotannon
  2. Toimittaja soittaa sinulle ja haastattelee sinua
  3. Haastattelun perusteella hän laatii tekstit tai tekstien raakavedoksia
  4. Toimittaja esittelee sinulle tekstinsä palaverissa tai sähköpostilla. Annat tuotoksille siunauksesi tai mahdollisesti esität toivomuksia tekstin kirjoitustyylistä tai muista seikoista.
  5. Toimittaja kirjoittaa siunattujen tekstien perusteella koko sisältöpaketin
  6. Saat uutuudenkiiltävät tekstit, jotka voit laittaa sivuillesi

Lopuksi

Totuus on, että voit päästä erittäin hyvään tai huonoon lopputulokseen kirjoittamalla tekstiä itse, tai palkkaamalla sisällöntuottajan. Loppujen lopuksi oma päättäväisyytesi ja ajallinen tai rahallinen panostuksesi määrää lopputuloksen laadun.

Kumpaan tahansa ratkaisuun päädytkin, niin tärkeintä on, että harkitset vaihtoehtoja riittävän pitkän aikaa. Näin et joudu pohtimaan päätöksiesi järkevyyttä jälkikäteen illalla nukkumaan mennessä.

Kommentoi kirjoitusta

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Ilmaiset vinkit sähköpostiin

Tilaa maksuton uutiskirje, niin saat vinkit suoraan sähköpostiisi kerran kuussa!

Uutiskirjeen tilaaminen ei sido sinua mihinkään ja voit peruuttaa tilauksen milloin vain. Uutiskirjeen tilaamalla hyväksyt tietosuojaselosteemme.