Onnistunut verkkosivuprojekti – Miten voit arvioida projektin vaiheita?

31.7.2019Jussi Korhonen

Kaikissa itseään kunnioittavissa digitoimistoissa ollaan kiinnostuneita asiakastyytyväisyydestä. Jotkut rohkelikot uskaltavat jopa mitata sitä.

Projektin aikana tyytyväisyyteesi vaikuttaa voimakkaasti kaksi seikkaa:

  1. Kuinka hyvin tunnet olevasi kärryillä: Osaako verkkopajasi kommunikoida sinulle mitä projektille nyt kuuluu.
  2. Tämän blogin aihe, eli kuinka hyvin ymmärrät mitä projektissa on tehty ja miksi.

Oletko koskaan lähtenyt pitkälle vaellukselle ja tajunnut päivän käveltyäsi, että kartta jäi autoon? Tilanne on siedettävä, mutta vain koska et voi tilanteelle mitään. Epävarmuus kaivertaa mieltäsi ja pilaa hienot maisemat.

Samanlainen nakertava ahdistus saattaa vallata sinut projektipalaverissa. Graafikko on yhtä hymyä ja esittelee sinulle luomuksiaan, mutta et oikein pääse kiinni näkemääsi. Yksityiskohtia on liikaa prosessoitavaksi.

Välttämätön tilanne

Kaikissa verkkosivuprojekteissa eteesi tulee tilanteita, joissa projektin jatkumisen edellytys on sinun siunauksesi aiemmin tehdyille töille.

Verkkosivujen ja grafiikan maallikko siis joutuu päättämään projektin etenemisestä, tai esittämään kommentteja tai muutosehdotuksia.

Hyvä digitoimisto ymmärtää tämän tilanteen ahdingon ja osaa selittää tekemisiään niin, että pääset jyvälle sivuston rakenteesta. Kun ymmärrät miksi työt on tehty näin, voit helpommin nimetä ne mahtavaksi tai paskaksi.

Jotkut toimistot sitten taas esittelevät työvaiheen seuraavasti: saat sähköpostia, jossa on linkki 100 megatavun .zip-pakettiin. Viestissä sanotaan että ”tsekkaa siitä verkkosivujen suunnitelmat ja pistä viestiä jos homma ok niin tehdään pois.”

Helpommin pyydetty kuin tehty. Hävettää vieläkin, että Sivututka teki ensimmäisinä vuosina juuri näin.

Näin arvioit ilman paniikkia

Olitpa kummassa päätöstilanteessa hyvänsä, niin on tiettyjä asioita jotka kannattaa pitää mielessä kun katselet ja arvioit esitettyjä töitä.

Palauta mieleesi projektin tavoite

Jos tarkoituksesi on hankkia mahdollisimman paljon uusia asiakkaita, pyri asettumaan asiakkaasi asemaan. Muussa tapauksessa on riski, että ryhdyt arvioimaan näkemääsi oman makusi perusteella. ”Minä tykkään tästä” on kehnosti ajateltu. ”Asiakkaani varmaankin tykkäisivät tästä” on paljon tuottavampi ajattelutapa joka auttaa sinua pysymään oikealla uralla.

Etene pala kerrallaan

Pilko valtava suunnitelmapaketti pieniin kokonaisuuksiin. Katsele yhden sivun yhtä osaa, jota pidät tärkeänä. Pohdi seuraavia yksi kerrallaan:

  • Tukeeko katseltu osio sivuston päätavoitteita? Jos halutaan lisää asiakkaita, miten tämä osio hankkii asiakkaita?
  • Onko osio mielestäni ymmärrettävä? Tiedänkö, mitä minun tulee tehdä tai mihin jatkaa?
  • Kaikissa tärkeissä osioissa on hyvä olla kehotus tai painike, esim ”Katso lisätiedot” tai ”Soita meille”. Löytyyhän sellainen?
  • Onhan asiakkaasi helppoa ymmärtää tekstit? Markkinointiviestinnässä viestin ymmärrettävyys on huipputärkeää.

Vaikka vihaankin kielteistä paasaamista, niin teen sen silti:

Mitä teetkin, niin älä koskaan kysy maallikkoystäviesi mielipidettä ulkoasuun liittyvissä asioissa.

Olen siis todellakin sitä mieltä, että kannattaa kysyä asiaan perehtyneiltä mielipiteitä esimerkiksi jostain lauseesta tekstissä, lomakkeen eri kysymyksistä tai painikkeesta. Saatat saada todella mielenkiintoisia ja hyödyllisiä vastauksia, koska niihin osataan suhtautua loogisemmin. Myös aiemmin listatut kysymykset ovat oivallisia pohdittavaksi ryhmänä.

Jos taas pyydät mieliteitä ulkoasun seikkoihin kuten väreihin, fontteihin tai valokuviin kavereiltasi tai kollegoiltasi jotka eivät ole graafikoita, saat täysin projektiin perehtymättömän henkilön tunteisiin pohjautuvan mielipiteen. Kysy kymmeneltä, ja todennäköisesti saat 10 eri mielipidettä.

Maalaisjärjellä pääsee pitkälle

Vaikka et olekaan ajatustenlukija niin osaat silti asettua asiakkaasi asemaan. Jos sinulle ei ole heti selvää, että miten tietty toiminto tai osio verkkosivuilla auttaa asiakasta ostamaan, niin kysy asiasta heti.

Jos materiaalia on älyttömästi, niin vaadi pari päivää aikaa käydä materiaalit rauhassa läpi ennen kuin sallit projektin jatkua seuraavaan vaiheeseen. Kerää ajatuksesi rauhassa paperille ja käy ne kootusti läpi digitoimistosi kanssa uudessa pikkupalaverissa.

Rauhassa koottu ja mietitty palaute otetaan ilomielin vastaan kaikissa fiksuissa toimistoissa.

Mikä on pahin virhe, jonka voit tehdä?

Vastaus tähän on helppo: mielestäsi projektin jokin osa on menossa pieleen, mutta et uskalla tai osaa perustella kantaasi joten olet vain hiljaa.

Kun siis tunnet, että nyt haluat kysyä tai sanoa mielipiteesi, niin sano se. Hyvä webbipaja kyllä ottaa heti kommentistasi kiinni ja kysyy sinulta tarvittavia tarkennuksia jos et heti osaa selittää tarkalleen mitä tarkoitat.

Kommentoi kirjoitusta

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Ilmaiset vinkit sähköpostiin

Tilaa maksuton uutiskirje, niin saat vinkit suoraan sähköpostiisi kerran kuussa!

Uutiskirjeen tilaaminen ei sido sinua mihinkään ja voit peruuttaa tilauksen milloin vain. Uutiskirjeen tilaamalla hyväksyt tietosuojaselosteemme.