Millainen on hyvä logo?

26.3.2018Jussi Korhonen

Kuten kaikki graafinen suunnittelu, logojenkin tekeminen on oma taiteen lajinsa. Logot ovat siitä uniikkeja, että niiden osa yrityksen identiteettiä on hyvin merkittävä. Siksi logoihin liittyy tiettyjä vaatimuksia, joita perinteisessä taiteessa ei ole.

Mikä logo oikeasti on?

Logo on erityinen tapa kirjoittaa ja tunnistaa nimi, vaikkapa yrityksesi nimi. Tämä on mielestäni ainoa täysin kiveen hakattu vaatimus, joka logolla on. Tästä eteenpäin loput ovat vapaata. Logo voi olla tekstiä, kuvia tai muotoja. Joissakin logoissa on lisäksi merkki tai tunnus, joka on erillään itse nimestä. Tätä kutsutaan yleensä logomerkiksi.

Logoteksti ja logomerkki

Merkki voi jollakin tapaa yhdistyä tekstiin tai olla siitä täysin erillään. Hyviä esimerkkejä logosta, jossa teksti ja grafiikka toimivat vain yhdessä, on esimerkiksi Amazon tai Citi Bank.

Citibank logo jossa yhdistyy kuva ja teksti erottamattomasti

Citibankin logo ei herättäisi mitään tunteita, jos punainen kaari poistettaisiin.

Nike swoosh logo

Joskus logo voi olla pelkkä logomerkki, mutta nämä ovat yleensä maailmanlaajuisten suuryritysten käytössä.

Logo on uniikki tapa tunnistaa yrityksesi. Ei mitään muuta.

Logon tehtävä ei ole hommata sinulle lisää asiakkaita. Logon tehtävä ei ole myydä enemmän. Logon tehtävä ei myöskään ole parantaa bisnestäsi, sen tehtävän saa harteilleen yleensä toimitusjohtaja. Logon tehtävä ei ole voittaa palkintojakaan, eikä kertoa katsojalle yrityksesi arvoja, historiaa tai tavoitteita. Sen tehtävä on vain saada ihmiset ymmärtämään, että logolla merkitty asia on lähtöisin tai kuuluu sinun yritykseesi. Mitä parempi logosi on tässä tehtävässä, sitä parempi logosi on.

Millainen logo onnistuu tehtävässään?

Hyvässä logossa on yksi vahva pääjuttu, jonka ympärillä logo toimii. Parhaissa logoissa tuo pääjuttu kertoo myös tarinaa, jolla on katsojalle merkitystä. Caterpillarin logo on tästä ihailtavan hyvä esimerkki, ja mielestäni logo on todella onnistunut maailmanluokan taidonnäyte. Keltainen kolmio on logon ehdoton keskipiste, ja siitä tulee heti mieleen kasa maata tai hiekkaa, johon Caterpillarin koko tuotevalikoima ja tarkoitus on keskittynyt:

Caterpillar logo

Hyvä logo on yksinkertainen

Hyvät logot ovat melkein aina yksinkertaisia, eivät siis välttämättä viestiltään, vaan yksinkertaiseksi piirrettyjä. Caterpillarin logoon olisi voinut lisätä hiekkaan hieman jotain kuviota, että se näyttäisi enemmän maalta eikä pyramidilta, mutta se olisi tehnyt logosta monimutkaisemman aivan turhaan. Applen logo on myös hyvä esimerkki: omenan voisi piirtää vaikka millä tavalla, mutta Apple on ottanut logoonsa omenasta vain sen kaikkein ymmärrettävimmän asian: ulkoreunojen muodon. Sen läheisyydessä ei koskaan esitetä mitään muuta, ja yksinäisen omenasiluetin tunnistettavuus tekee logosta yhden maailman parhaista logoista.

Applen logo

Hyvä logo toimii kaikkialla

Logon tulee toimia hyvin kaikissa mahdollisissa käyttökohteissaan, ei pelkästään käyntikortissa. Kankaassa, todella pienessä koossa, pakettiauton kyljessä, kotisivujen kännykkäversiossa, tai vaikkapa lentokoneen peräsimessä! Hawaiian Airlinesin logossa osattiin todellakin ottaa huomioon kaikki käyttökohteet:

Hawaiian airlines logo

hawaiian airlines logo on a plane

Hyvä logo jää mieleen

Logo voi jäädä mieleen kahdella tapaa. Ensimmäinen, helpompi tapa jäädä mieleen, on olla yksinkertainen. Simppelissä logossa ei ole paljoa prosessoitavaa, joten se jää helposti mieleesi:

Mcdonalds logo

Toinen tapa jäädä mieleen on saada aikaan hyvä ensivaikutelma olemalla hauska, luova, odottamaton tai mielenkiintoinen. Kuten tässä:

London bus logo concept

Ihmiset ovat valmiita antamaan enemmän katseluaikaa luoville logoille. Luet ensin London London, ja sitten näet bussin. Jäät miettimään asiaa hetkeksi, ja logo on onnistunut tehtävässään.

Hyvä logo ei ole koskaan klisee

Cliché sai sanana alkunsa ranskassa, missä ensimmäisten painokoneiden kirjasinlevyihin tehtiin valmiita sanapötköjä kaikkein eniten käytettyjä sanoja ja lauseita varten. Logon ei koskaan kannata olla liian helppo ja itsestään selvä. Jos firmasi on kahvila, ensimmäisenä logoksi tulisi varmaan mieleen kuppi kahvia tai kahvipavut. Starbucks on epäilemättä maailman tunnetuin kahvilabrändi. Muistatko, mikä heidän logonsa on? Merenneito, mikäs muukaan:

Starbucks

Hyvä logo kestää aikaa

Tapahtumalogot ja vastaavat ovat tottakai asia erikseen, mutta jos logon on tarkoitus olla käytössä pitkään, sen pitää kestää aikaa. Trendikkyys voi olla hauskaa, mutta koska trendit menevät ohi, ei ole hauskaa jumiutua vuoteen 2018.

Hyvän logon voi tilata esimerkiksi meiltä. Lupaamme, että logoasi suunnitellessa kaikki yllä mainittu (ja paljon muuta) pidetään kirkkaana mielessä.

Tilaa logo Sivututkalta

Kommentoi kirjoitusta

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Ilmaiset vinkit sähköpostiin

Tilaa maksuton uutiskirje, niin saat vinkit suoraan sähköpostiisi sunnuntaiaamuisin!

Uutiskirjeen tilaaminen on täysin turvallista eikä sido sinua mihinkään. Voi peruuttaa tilauksen milloin vain.