Millainen on hyvä logo?

26.3.2018Jussi Korhonen

Artikkelia päivitetty 28.2.2019

  • Lisätty osio ”Miten hankit hyvän logon”

Kuten kaikki graafinen suunnittelu, logojenkin tekeminen on oma taiteen lajinsa. Logot ovat siitä uniikkeja, että niiden osa yrityksen identiteettiä on hyvin merkittävä. Siksi logoihin liittyy tiettyjä vaatimuksia, joita perinteisessä taiteessa ei ole.

Mikä logo oikeasti on?

Logo on erityinen tapa kirjoittaa ja tunnistaa nimi, vaikkapa yrityksesi nimi. Tämä on mielestäni ainoa täysin kiveen hakattu vaatimus, joka logolla on. Tästä eteenpäin loput ovat vapaata. Logo voi olla tekstiä, kuvia tai muotoja. Joissakin logoissa on lisäksi merkki tai tunnus, joka on erillään itse nimestä. Tätä kutsutaan yleensä logomerkiksi.

Logoteksti ja logomerkki

Merkki voi jollakin tapaa yhdistyä tekstiin tai olla siitä täysin erillään. Hyviä esimerkkejä logosta, jossa teksti ja grafiikka toimivat vain yhdessä, on esimerkiksi Amazon tai Citi Bank.

Citibank logo jossa yhdistyy kuva ja teksti erottamattomasti

Citibankin logo ei herättäisi mitään tunteita, jos punainen kaari poistettaisiin.

Logo on uniikki tapa tunnistaa yrityksesi. Ei mitään muuta.

Logon tehtävä ei ole hommata sinulle lisää asiakkaita. Logon tehtävä ei ole myydä enemmän. Logon tehtävä ei myöskään ole parantaa bisnestäsi, sen tehtävän saa harteilleen yleensä toimitusjohtaja. Logon tehtävä ei ole voittaa palkintojakaan, eikä kertoa katsojalle yrityksesi arvoja, historiaa tai tavoitteita. Sen tehtävä on vain saada ihmiset ymmärtämään, että logolla merkitty asia on lähtöisin tai kuuluu sinun yritykseesi. Mitä parempi logosi on tässä tehtävässä, sitä parempi logosi on.

Millainen logo onnistuu tehtävässään?

Hyvässä logossa on yksi vahva pääjuttu, jonka ympärillä logo toimii. Parhaissa logoissa tuo pääjuttu kertoo myös tarinaa, jolla on katsojalle merkitystä. Caterpillarin logo on tästä ihailtavan hyvä esimerkki, ja mielestäni logo on todella onnistunut maailmanluokan taidonnäyte. Keltainen kolmio on logon ehdoton keskipiste, ja siitä tulee heti mieleen kasa maata tai hiekkaa, johon Caterpillarin koko tuotevalikoima ja tarkoitus on keskittynyt:

Caterpillar logo

Hyvä logo on yksinkertainen

Hyvät logot ovat melkein aina yksinkertaisia, eivät siis välttämättä viestiltään, vaan yksinkertaiseksi piirrettyjä. Caterpillarin logoon olisi voinut lisätä hiekkaan hieman jotain kuviota, että se näyttäisi enemmän maalta eikä pyramidilta, mutta se olisi tehnyt logosta monimutkaisemman aivan turhaan. Applen logo on myös hyvä esimerkki: omenan voisi piirtää vaikka millä tavalla, mutta Apple on ottanut logoonsa omenasta vain sen kaikkein ymmärrettävimmän asian: ulkoreunojen muodon. Sen läheisyydessä ei koskaan esitetä mitään muuta, ja yksinäisen omenasiluetin tunnistettavuus tekee logosta yhden maailman parhaista logoista.

Applen logo

Hyvä logo toimii kaikkialla

Logon tulee toimia hyvin kaikissa mahdollisissa käyttökohteissaan, ei pelkästään käyntikortissa. Kankaassa, todella pienessä koossa, pakettiauton kyljessä, kotisivujen kännykkäversiossa, tai vaikkapa lentokoneen peräsimessä! Hawaiian Airlinesin logossa osattiin todellakin ottaa huomioon kaikki käyttökohteet:

Hawaiian airlines logo

hawaiian airlines logo on a plane

Hyvä logo jää mieleen

Logo voi jäädä mieleen kahdella tapaa. Ensimmäinen, helpompi tapa jäädä mieleen, on olla yksinkertainen. Simppelissä logossa ei ole paljoa prosessoitavaa, joten se jää helposti mieleesi:

Toinen tapa jäädä mieleen on saada aikaan hyvä ensivaikutelma olemalla hauska, luova, odottamaton tai mielenkiintoinen. Kuten tässä:

London bus logo concept

Ihmiset ovat valmiita antamaan enemmän katseluaikaa luoville logoille. Luet ensin London London, ja sitten näet bussin. Jäät miettimään asiaa hetkeksi, ja logo on onnistunut tehtävässään.

Hyvä logo ei ole koskaan klisee

Cliché sai sanana alkunsa ranskassa, missä ensimmäisten painokoneiden kirjasinlevyihin tehtiin valmiita sanapötköjä kaikkein eniten käytettyjä sanoja ja lauseita varten. Logon ei koskaan kannata olla liian helppo ja itsestään selvä. Jos firmasi on kahvila, ensimmäisenä logoksi tulisi varmaan mieleen kuppi kahvia tai kahvipavut. Starbucks on epäilemättä maailman tunnetuin kahvilabrändi. Muistatko, mikä heidän logonsa on? Merenneito, mikäs muukaan:

Starbucks

Hyvä logo kestää aikaa

Tapahtumalogot ja vastaavat ovat tottakai asia erikseen, mutta jos logon on tarkoitus olla käytössä pitkään, sen pitää kestää aikaa. Trendikkyys voi olla hauskaa, mutta koska trendit menevät ohi, ei ole hauskaa jumiutua vuoteen 2018.

Miten hankit yrityksellesi hyvän logon?

Nyt kun tiedät millainen hyvä logo todella on, voimme eliminoida muutaman yleisen väärinkäsityksen jotka saattavat pahimmillaan vaarantaa logoprojektisi onnistumisen.

1. Priorisoi toimivuutta ja hyviä periaatteita

Vaikka onkin haluttavaa, että pidät logosta, niin on paljon tärkeämpää että logovaihtoehdot noudattavat hyvän logon tunnusmerkkejä.

Chase-pankin ”logo” 1955 – 1961

Vuonna 1961 Chase-pankin päättäjät tilasivat pankilleen uuden logon silloin tuntemattomilta graafikoilta nimeltään Geismar ja Chermayeff. Päätettiin, että logoasian hoitaisivat pankin silloinen hallituksen puheenjohtaja John McCloy ja muuan David Rockefeller.

Kun graafikot tulivat esittelemään logoehdotustaan parivaljakolle, Rockefeller ihastui siihen heti.

Chase-pankin sininen logokuva täyttää pian 60 vuotta.

McCloy oli kuitenkin täysin ymmällään: ”Mitä hel*ettiä pojat? Mikä tuo on? En ymmärrä. Tuo ei edusta meitä mitenkään! Missä dollarin kuva? Missä marmoripilarit tai rahasäkit tai muu pankkeihin viittaava?”

Graafikot kuitenkin pitivät päänsä. He selittivät, että logon tarkoitus ei ole kertoa kuka olet. Sen on tarkoitus olla mieleenpainuva ja yksinkertainen tunnus.

Lopulta McCloy antoi hampaat irvessä periksi, vaikka omien sanojensa mukaan vihasi logoa eikä halunnut sitä omaan toimistoonsa.

Kuusi kuukautta myöhemmin Geismar ja Chermayeff olivat Chase-pankissa käymässä toiseen projektiin liittyen, ja törmäsivät käytävässä McCloyhin. Hänen kalvosinnappejaan koristi uusi logo. Hänellä oli logolla koristeltu solmioneula kravaatissaan.

Rakkaus ensisilmäyksellä on hyvin harvinaista. Toimiva logo voittaa kaikkien sydämet ajan mittaan.

Chase-pankin kahdeksankulmio on säilynyt lähes muuttumattomana jo pian 60 vuoden ajan. Teksti on siirretty 2000-luvulla kuvan alapuolelta kuvan viereen. Tarinan opetus on, että ei ole olemassa logoa joka sytyttää kaikki välittömästi. Toimiva logo voittaa kaikkien sydämet ajan mittaan.

2. Pohdi sopivaa olemusta, älä kirjaimellista viestiä

Kuten totesin jo aiemmin, logon pointti ei ole kirjaimellinen sanoma kuten ”me korjaamme autoja” tai ”kahvila”.

Logon sopivuutta on parempi arvioida miettimällä tunnetta, johon logo on helppo yhdistää:

  • Urheiluseuran logo voisi olla esim. räväkkä ja rohkea
  • Naisten muotimerkin logo voisi olla esim. elegantti
Conservation Internationalin vanha ”logo”

Kun Conservation Internationalin tehtävä ja missio muuttui luonnon tutkimisesta ja suojelusta myös ihmiset käsittävään suojeluun, päätti järjestön johto uudistaa logon. He pyysivät aluksi huippusuunnittelija Sagi Havivilta että ”saisimmeko tämän saman vähän modernisoituna? Voisitteko lisätä tuonne olkimajaan vaikka ihmisen?”.

Pyyntö oli hullunkurinen mutta ymmärrettävä: Yllä näkyvä logo oli ollut käytössä jo yli 30 vuotta. Entinen järjestön puheenjohtaja oli käsin maalannut logoon puusta roikkuvan apinan, joiden tutkiminen oli hänen elämäntyönsä.

Kokeneena logosuunnittelijana Haviv kieltäytyi pyynnöistä nojaten samoihin periaatteisiin, joita me olemme käyneet läpi.

Pyyntöjen sijaan Haviv käänsi Conservation Internationalin porukan pyynnöt ja uuden mission yksinkertaiseen ajatukseen: ”Maapallo on tärkeä”. Jos jokin on tärkeää, sitä tulee ja pitääkin alleviivata:

Ajatus logosta: ”maapallo on tärkeä”

Ajatuksen ja tunteen tasolla alleviivattu maapallo on hyvä, mutta siitä puuttuu vielä tärkein hyvän logon edellytys: logon tulee olla yksinkertainen. Niinpä lopullinen logo, jota Haviv ehdotti järjestölle oli tämän näköinen:

Uusi logo

Logoa katsomalla ensi kertaa kovinkaan monelle ei tule mieleen maapallo tai planeetta. Silti logon merkitys on todella sopiva järjestölle. Se jää myös mieleen ja on mahtavan yksinkertainen olematta tylsä. Se tekee logosta loistavan.

3. ”Hei, tuohan näyttää vähän samalta kuin…”

Varsinkin kun näet logovaihtoehtoja ensimmäistä kertaa, on tavallista että mielesi yrittää yhdistää uuden asian johonkin tuttuun ja turvalliseen. Joskus voi käydä niin, että hoksaat että ”tämähän on hieman samankaltainen kuin se yksi toinen logo tai kuva tai asia.”

Vaikka samankaltaisuuden tunne saattaa aluksi häiritä sinua, kannattaa pitää mielessä että mitä tutummaksi uusi logo tulee, sitä enemmän alat nähdä sen täysin aiemmasta vertauksestasi erilaisena kuvana.

Jotkin logot tottakai näyttävät samanlaisilta, mutta se ei estä niitä toimimasta selkeästi erillään toisistaan. Kukaan ei ole koskaan mennyt vaatekauppaan ostamaan Chanelin vaatteita, ja ostanutkin vahingossa Guccia!

Chanelin logo
Guccin logo

4. Valitse tekijä huolella

Verkosta löytyy palveluita kuten Fiverr, josta saa ostaa logosuunnittelun yritykselle 5 dollarilla. Tähän hintaan köyhässä maassa asuva suunnittelija ottaa valmiin logokuvan kuvapankista ja laittaa viereen yrityksen nimen.

Mielestäni tärkeintä kaikissa luovissa projekteissa on, että maltat etsiä kumppanin jolla on sinulle sopiva hinta ja johon voit luottaa. Luottamukseen liittyy monia asioita, ja meidän toimintafilosofiasta voit lukea enemmän täältä.

5. Ethän yritä tehdä itse

En tykkää paasaamisesta ja kieltämisestä, ja siksi tämän sanominen on kiusallista.

Jos yrität tehdä logoprojektin itse ilman graafisen suunnittelun taitoja, et tule onnistumaan. Jos yrityksesi on nuori eikä sinulla ole varaa ammattigraafikkoon, hommaa logo vaikka sieltä Fiverrista. Valitse joku arvostettu tekijä. Sellainen, jonka asiakaskommenteissa ei huudella että ”logomme paljastui varastetuksi kopioksi”.

Hyvän logon voi tilata myös meiltä. Lupaan, että logoasi suunnitellessa kaikki yllä mainittu (ja paljon muuta) pidetään kirkkaana mielessä. Hintakin on oikein sopiva.

Tilaa logo Sivututkalta

Kommentoi kirjoitusta

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Ilmaiset vinkit sähköpostiin

Tilaa maksuton uutiskirje, niin saat vinkit suoraan sähköpostiisi kerran kuussa!

Uutiskirjeen tilaaminen ei sido sinua mihinkään ja voit peruuttaa tilauksen milloin vain. Uutiskirjeen tilaamalla hyväksyt tietosuojaselosteemme.