Miksi kuvakarusellit tai sliderit eivät kuulu kotisivuillesi

7.12.2017Antti Rauhala

Törmään tähän samaan asiaan aika useasti. Asiakas ottaa yhteyttä ja uudet kotisivut olisi mukava saada. Mahtavaa! Asiat etenevät vauhdikkaasti ja hommat päästään laittamaan aluille.

Kun ensiaskeleilla kyselen asiakkaan toivomuksia, niin usein törmään samaan asiaan: ”Haluaisin sivuilleni mahtavan ja siistin kuvakarusellin, jossa kuvat vaihtuisivat tasaisin väliajoin.”

Ihan ymmärrettävä toive. Kuvakarusellihan on mukavan näköinen ja vieläpä elävöittää sivuja kivasti! Kilpailijankin sivuilla on kuvakaruselli ja enhän voi heille jäädä kakkoseksi.

Kuvakarusellit ja sliderit ovat hanurista

Hyviä pointteja. Miksi et siis laittaisi isoa ja automaattisesti kuvia vaihtavaa kuvaslideriä heti ensimmäisen sivusi kärkeen? Tässäpä muutama syy:

  1. Yleensä vain ensimmäinen kuva huomataan
  2. Useamman ison kuvan slider hidastaa sivujen latausaikaa
  3. Surkea käytettävyys ja toimivuus mobiilissa
  4. Huonompi konversio staattiseen kuvaan ja tekstiin verrattuna

Vain ensimmäinen kuva huomataan

Tätä aihetta sivusi Notre Dame:n yliopiston tekemä tutkimus. Tulokset puhuvat puolestaan: Tutkimuksessa käytettyä kuvakarusellia klikkasi vain 1% käyttäjistä. Näistäkin klikkauksista 84% tapahtui karusellin ensimmäisesta kuvasta.

Sliden klikkausprosentti

Nettikäyttäjien kärsimättömyys on koko ajan lisääntynyt. Käyttäjä haluaa päästä häntä kiinnostavan sisällön äärelle nopeasti. Tämän vuoksi sivuille saapuessaan kävijä alkaa heti etsimään haluamaansa sisältöä, eikä hän halua jäädä tuijottelemaan kuvakarusellin kahdeksan kertaa vaihtuvaa kuvaa. Yleensä kävijä huomaakin korkeintaan ensimmäisen slidekuvan.

Äkkiä voisi kuvitella, että jos kuvat laitetaan vaihtumaan nopeammin, niin käyttäjät huomaavat myös muut karusellin kuvat. Nopeasti vaihtuvat kuvat vievät kuitenkin käyttökokemusta vain huonompaan suuntaan.

Kuvitellaanpa että olet lukemassa kiinnostavaa kuvatekstiä, ja yhtäkkiä kesken lukemisen kuva ja teksti vaihtuvatkin toiseen. Harva asia pilaa käytettävyyden yhtä hyvin ja houkuttaa poistumaan sivuilta nopeinta reittiä.

Kaiken kukkuraksi mm. tässä tutkimuksessa todetaan, että ihmiset mieltävät itsestään vaihtuvan ja liikkuvan sisällön helposti mainokseksi, joka tulee jättää kokomaan huomioimatta.

Slider hidastaa sivun latausaikaa

Yksi tärkeimmistä asioista sivuillasi on latausnopeus. Nykyään ihmiset eivät jaksa odottaa sivujen latautumista paria sekuntia pidempään. Jos sivusi avautuvat kivuliaan hitaasti, niin tämä karkoittaa ison osan käyttäjistä. Moni lähtee muualle jo ennen kuin sivusto on ehtinyt edes avautua.

Usein juuri isokokoiset kuvat ovat sivujen latausnopeuksien suurin pullonkaula. Muutaman suuren kuvan karuselli voikin helposti tuplata latausajan. Lisää juttua sliderin vaikutuksista latausnopeuksiin ja hakukonesijoituksiin löytyy tästä kirjoituksesta.

Nopeasti latautuva sivusto sijoittuu myös paremmin hakutuloksissa. Nopeista sivusta tykkäävät Google ja käyttäjät.

Huono käytettävyys ja toimivuus mobiilissa

Mobiilikäyttäjien määrä on ohittanut perinteisemmät välineet monilla sivuilla jo kauan sitten. Monesti kuvakarusellit kyllä tukevat mobiilikäyttöä ja ne skaalautuvat hienosti mobiilinäytölle. Mutta kannattaako näitä silti käyttää?

Slider mobiilissa

Latausnopeuden hidastuminen on erityisen kivuliasta mobiilissa, missä yhteydet ovat monesti hitaampia. Ja vaikka monesti sliderin kuvia pystyykin vaihtamaan sivuittain pyyhkäisyllä, niin tämä ei ole kovin looginen käyttötapa esimerkiksi puhelimella. Alaspäin skrollaaminen on yksinkertaista ja helppoa, pidä sivujen käyttäminenkin sellaisena.

Opetus: älä käytä slideriä varsinkaan mobiilissa.

Staattisella kuvalla tai tekstillä paremmat konversiot ja tulokset

Tutkittu juttu: kuvakaruselli sivuilla laskee konversioita. Monesti slider joko ärsyttää kävijöitä tai sitten he vain yksinkertaisesti jättävän sen kokonaan huomioimatta. Joka tapauksessa klikkauksia karuselli ei kerää.

Tässä erään Conversionista -yrityksen tekemässä testissä staattinen kuva keräsi yli 40% klikkejä käyttäjiltä, kun taas kuvaslider versio samasta sivusta sai vain 2% klikkauksia.

Haluatko sivujesi siis olevan välkkyvä kuva-albumi vai oikeita tuloksia tuottava koneisto?

Mitä sitten pitäisi käyttää kuvakarusellin sijaan?

Melkein aina staattinen kuva, ytimekkään tekstin ja toimintakutsunapin kanssa, toimii paljon kuvakarusellia paremmin. Laita kuvakarusellin tilalle sisältöä, jonka vuoksi kävijät oikeasti tulevat sivuillesi. Kaiken tärkeän sisällön ei tarvitse olla näkyvillä vuorotellen heti ensimmäisessä näkymässä. Sen sijaan laita alkunäkymään näkyville se kaikista tärkein sisältö ja viestisi.

Joissakin harvoissa tapauksissa sliderien käyttö saattaa toki olla perusteltua. Tällainen voisi olla esimerkiksi kiinteistönvälittäjän sivustolla oleva asuntosivu, jonka kuvakarusellissa esitellään kuvia kyseisestä asunnosta. Tässäkään tapauksessa slideriä ei saisi laittaa automaattisesti vaihtamaan kuvia.

Kannattaa siis jättää kilpailijasi sivuilla näkyvä, ensisilmäyksellä hienolta vaikuttava kuvakaruselli omaan arvoonsa. Älä seuraa laumaa, tee mielummin tulosta. Tehdään parempaa nettiä ilman kuvakaruselleja, eikö vain?

Kommentoi kirjoitusta

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Ilmaiset vinkit sähköpostiin

Tilaa maksuton uutiskirje, niin saat vinkit suoraan sähköpostiisi kerran kuussa!

Uutiskirjeen tilaaminen ei sido sinua mihinkään ja voit peruuttaa tilauksen milloin vain. Uutiskirjeen tilaamalla hyväksyt tietosuojaselosteemme.