Kuinka nopeasti uudet kotisivut näkyvät Googlessa?

11.9.2017Jussi Korhonen

Yksi asiakkaidemme suosikkikysymys on jo pitkään ollut ”Mitä maksaa päästä etusivulle Googlessa?”. Yleensä tällä mielletään, että oman yrityksen kotisivujen linkki olisi ensimmäisen kymmenen hakutuloksen joukossa, jotka Google näyttää kun haetaan alasi palveluita vaikkapa termillä ”Suutari Oulu”. Tutkimukset väittävät, että vain noin 2% netinkäyttäjistä vaivautuu kahlaamaan hakutulosten toiselle sivulle vastausten ja palveluiden perässä.

Bisneksille etusivulta löytyminen on siis pahuksen kannattavaa. Sivututkakin joutuu jatkuvasti kamppailemaan sijoituksista ensimmäisellä sivulla hakusanalla ”Kotisivut yritykselle”. Kilpailu on armotonta, ja silloin tällöin joudumme tyytymään sijoitukseen, jolla näymme vasta hakutulosten toisella sivulla. Suurin osa ihmisistä ei edes tiedä, että Googlen hakutuloksissa on toinenkin sivu! Vaikutuksen huomaa sivustomme kävijämäärässä välittömästi.

Kun kysymys siis kuuluu, että mitä hakutuloksissa näkyminen maksaa, vastaus riippuu lähes täysin niistä hakusanoista joilla haluaisit päästä Googlessa etusivulle. Vain yksi asia on kiveen hakattu: Etusivulle ei päästä yhdessä yössä. Eikä yhdessätoista. 111 yötä voi jo riittää, jos kilpailua ei juuri ole ja olet hoitanut hakukoneoptimointisi viimeisen päälle.

Googlen algoritmit, jotka päättävät että mitä sivuja milläkin hakusanalla näytetään, ovat erittäin epäluottavaisia uusia kotisivuja kohtaan. Syy on varsin ymmärrettävä: ethän sinäkään suosittele ystävillesi tai asiakkaillesi mitään, jonka laadusta et ole varma. Ainoa tapa varmistua nettisivujen sisällön laadusta on tarkkailla ja antaa ajan kulua.

Vanhassa vara parempi

Kun siis kysyt, että mitä kotisivujesi saaminen Googlen etusivulle maksaa, vastauksena vanha sanonta ”Aika on rahaa” ei voisi sopia paremmin. Meidän tekemät, asiallisella sisällöllä täytetyt kotisivut pääsevät yleensä Googlessa hyville sijoituksille 4-8kk sivuston julkaisun jälkeen. Monille asiakkaille aika tuntuu ymmärrettävästi pitkältä.

Peli ei kuitenkaan ole menetetty. Jos haluaisit linkkisi etusivulle jo viime viikolla, niin ei muuta kuin huutamaan.

Saako asiakkaita karjumalla?

Ei saa. Google on kuitenkin yritys, jonka tarkoitus on tehdä voittoa. Siksi Googlella oli aikoinaan pakottava tarve saada rahallistettua hakutulokset. He käynnistivät Adwords-nimisen palvelun, jossa kaupataan hakutuloksia kuin huutokaupassa. Jos olet valmis maksamaan eniten, saat linkkisi ensimmäiseksi. Google liimaa linkkisi alapuolelle tarran ”mainos” ja homma on pihvi.

Adwords-kampanjan toteutus käyttää meiltä parhaillaan muutamassa tunnissa, ja jos olet valmis tarjoamaan riittävän rahasumman (muutamasta sentistä muutamaan euroon per Klikkaus), saat linkkisi ensimmäisten joukkoon. Google liimaa linkkisi alapuolelle tarran ”mainos” ja homma on pihvi.

Adwordsin tehoa on tutkittu useaan otteeseen. On todettu, että osaava Adwords-markkinoija saa Adwordsiin sijoitetut markkinointieurot moninkertaisena takaisin myynnin kautta. Teho perustuu kahteen seikkaan, jotka kuulostavat liian hyviltä ollakseen totta:

  1. Adwords markkinoi palvelujasi vain ihmisille, jotka etsivät palveluitasi Googlesta. Palveluidesi etsijöillä on jo valmiiksi mielenkiinto ja ostamishalukkuus. Heitä ei tarvitse vakuutella, he tietävät palvelun arvon.
  2. Maksat vain tuloksista. Normaali mainos telkkarissa tai radiossa tuutataan kansalle X kertaa ennalta sovittuun pirun suolaiseen hintaan. Ei Adwordissa. Maksat vasta, kun joku klikkaa mainoslinkkiäsi ja menee sivuillesi!

Näiden kahden syyn takia Adwords on todella kannattavaa ja tehokasta markkinointia. Suuryritykset käyttävät tasaisesti tuhansia euroja päivässä Adwordsiin. Tämä ei ole mikään salaisuus. Jättifirmojen kannattaa tunkea Adwordsiin jopa tonneja päivässä, koska jokainen ropo todellakin saadaan mitattavasti takaisin.

Faktaa, ei fiilistä

Teeppä näin: Soita meille ja anna meidän tehdä sinulle Adwords-kampanja 290€+alv hintaan. Mitataan tulokset ja todetaan, että kyllä se vaan kannattaa markkinoida verkossa.

Jos olet enemmän tee-se-itse tyyppiä, niin pysy kuulolla! Adwords ei ole salatiede, ja seuraavassa blogipostauksessani opetan sinut luomaan ja hoitamaan omia kampanjoitasi.

Kommentoi kirjoitusta

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Ilmaiset vinkit sähköpostiin

Tilaa maksuton uutiskirje, niin saat vinkit suoraan sähköpostiisi kerran kuussa!

Uutiskirjeen tilaaminen ei sido sinua mihinkään ja voit peruuttaa tilauksen milloin vain. Uutiskirjeen tilaamalla hyväksyt tietosuojaselosteemme.