Kotisivujen ostaminen

1.10.2017Jussi Korhonen

Olet päättänyt, että nyt ne kotisivut lopultakin uudistetaan. Tiedät, että hyvin suunniteltu on puoliksi tehty. Tämän ohjeen avulla kommunikoit kotisivusuunnittelijalle tehokkaasti ja pyydät oikeita asioita heti aluksi, jotta saat rahoillesi parhaiten vastinetta etkä jää ansaan.

Jos tekstiä tuntuu olevan liikaa, scrollaa suoraan jutun loppuun. Kopioi sieltä talteen lista asioista, jotka sinun pitää kommunikoida heti kättelyssä.

Päivitys vai kokonaan uudet sivut?

Jos sinulla on jo valmiiksi kotisivut, niin niitä päivittämällä saatat selvitä edullisemmin. Matkassa on kuitenkin paljon mutkia. Kotisivusi saattavat olla auttamattoman vanhentuneet, ja niiden modernisointi olisi suurempi työ kuin tehdä uudet kotisivut kokonaan. Kun pyydät tarjouksen webbipajalta, varmista että pyydät selvästi erikseen hinnan uudelle sivustolle ja nykyisen sivustosi muokkaamiselle.

Sivujen päivitettävyys

Haluat takuuvarmasti muuttaa sivujen sisältöä myöhemmin, kun sivut ovat jo valmiit. Näissä tilanteissa sinulla on kaksi vaihtoehtoa: tee muutokset itse tai pyydä jotakuta tekemään muutokset puolestasi.

Kotisivujen päivitettävyyden helppous määräytyy suurimmaksi osaksi siitä, mitä sisällönhallintajärjestelmää kotisivupajasi käyttää. Tähän väliin tärkeä huomio: Jos kotisivutoimittajasi ei tiedä, mitä sisällönhallintajärjestelmä tarkoittaa tai hän vähättelee sellaisen tärkeyttä, vihellä peli poikki heti ja etsi uusi toimittaja. Ilman sisällönhallintajärjestelmää et voi itse muokata sivujasi opettelmatta koodaamaan. Olet ansassa: kun haluat muutoksia, joudut turvautumaan ammattiapuun joka maksaa.

Haluat sisällönhallintajärjestelmän, joka on ns. Open Source-tyyppinen. Tällaisia ovat esim. WordPress, Joomla ja Drupal. Open Source tarkoittaa, että alusta on kaikille ilmainen. Monilla yrityksillä on heidän itse kehittämiään järjestelmiä. Suosittelen varomaan myös näitä. Kukaan muu kuin kyseinen yritys ei osaa käyttää järjestelmää alkuunkaan. Jos webbifirmasi pettää sinut myöhemmin ja yrittää saada sinut maksamaan 1500€ sivujen eliniän pidennyksestä parilla vuodella, et voi viedä kotisivujasi paremman ammattilaisen huostaan. Jos esimerkiksi olisit tyytymätön meidän palveluun, sinun ei tarvitse kuin ilmoittaa meille ja pakkaamme sivut mukaasi. Suomesta löytyy tuhansia yrityksiä, jotka hanskaavat suositun WordPressin.

Budjetti

Ei kannata mainita, että paljonko tasalleen olet valmis maksamaan. Selkärangattomammat firmat ryhtyvät rukkaamaan omia hintojaan ylöspäin juuri sen verran, että saavat sinusta kaiken irti.

Sinun kannattaa kuitenkin mainita karkea haarukka. Oletko valmis maksamaan satoja vai tuhansia euroja? Jos perustit yrityksen juuri äsken, kannattaa kysyä kuukausiveloitteista maksumallia. Hinnasta neuvottelemista tähän tyyliin saatetaan karsastaa Suomessa jonkin verran, mutta edut tässä tapauksessa ovat monet:

  • Yritys voi kertoa sinulle heti kättelyssä, että haluat liian kallista / halpaa heidän osaamiseensa nähden. Kummankin aikaa säästyy.
  • Sinulle voidaan alusta asti esitellä ratkaisuja, jotka sinun on realistista oikeasti myös ostaa.

Ulkoasu

Miltä sivujen tulisi näyttää? Visuaalisen idean kommunikointi sanallisesti ilman väärinkäsityksiä on tässä tapauksessa melkein mahdotonta. Jos sanot ”haluan isoja kuvia”, niin kuinka isoja oikeasti tarkoitat? Ymmärrät varmasti pointin.

Kommunikoinnin selkeyttämiseksi, tee näin:

  1. Surffaa hieman nettiä. Käy kilpailijoidesi kotisivuilla. Listaa parhaat sivustot ja kerro viestissäsi, että nämä pitäisi murskata.
  2. Etsi alasi yrityksiä Englannin kielellä Googlesta ja käy noin kymmennellä eri sivustolla. Jätä talteen sivustot, jotka säväyttävät ulkonäöllään.
  3. Kirjoita ylös mitä toiminnallisuutta haluaisit. Toiminnallisuus ei ole ulkonäköä, mutta on sen verran lähellä että kannattaa yhdistää nämä asiat. Lista saattaa näyttää suunnilleen tältä: ”Kiertue-kalenteri josta pääsee ostamaan lippuja tuleville keikoille, verkkokauppa fanitavaroille, blogi soolo-projekteja varten, yhteydenottolomake ja facebook-feedi”.

Tuloksena sinulla on siis lista, jossa eritellään haluamasi visuaalinen tyyli, sekä listataan esimerkkien kera, että millaisia toimintoja sivuillasi pitää olla. Jos tarpeesi ovat hyvin erikoisia tai vaativia, voit toki kertoa niistä kotisivutoimittajalle ilman esimerkkejäkin, mutta varaudu siihen, että kaikkea ei voida toteuttaa toivomallasi budjetilla.

Responsiivisuus

Onneksi nykyään tämä on jo niin itsestään selvyys, ettei tästä tarvitse juuri enää paasata. Responsiivisuus tarkoittaa sitä, että sivusi mukautuvat käytettävän laitteen näytön koon perusteella. Sivut näyttävät aina hyvältä ja niiden käyttäminen on mukava kokemus.

Jos harkitsemasi sivutoimittaja ei tiedä mitä responsiivisuus tarkoittaa, vaihda firmaa.

Verkkotunnus, eli www-osoite

Jos olet jo varannut itsellesi verkkosivuihin liittyviä palveluita, kuten webhotellin tai verkkotunnuksen, niin kannattaa mainita näistä. Jos et ole vielä näitä varannut, niin kannattaa jättää tämä kotisivutoimittajan hoidettavaksi.

Hakukoneoptimointi

Hakukoneoptimointi tarkoittaa sitä, että sivusi viritetään sijoittumaan mahdollisimman hyvin Googlen hakutuloksissa. Kannattaa aina pyrkiä sijoittumaan ensimmäiselle sivulle, kun Googleen kirjoitetaan ”sinun palvelusi (esim. parturi) + sinun paikkakuntasi”. Tämä kannattaa tehdä selväksi mahdollisimman aikaisin. Jos kotisivujasi ei löydy hakukoneiden hakutuloksissa, mitä iloa sivuista edes on? Vähänkään laadukkaammat kotisivutoimittajat optimoivat sivut aina. Mainitse muutamia avainsanoja, jotka liittyvät palveluihisi sekä ne Suomen alueet, joissa harrastat liiketoimintaasi.

On kuitenkin poikkeustapauksia, joissa asiakkaasi eivät lähes koskaan hae palveluitasi hakukoneista. Jos sinulla on yritys, joka myy vuodesta toiseen aina vain samoille yrityksille, niin hakukoneoptimointi ei ehkä ole pakollinen. Hakukoneoptimoinnissa kuitenkin on suurelta osin kyse siitä, että tehdään sivusto hyvin. Google nimittäin pitää sivuista, jotka on tehty hyvin.

Tekstisisältö

Jos sinulla on jo valmiiksi kotisivut, tuleeko uusien sivujen sisältö olemaan sama? Oletko valmis kirjoittamaan uusien sivujen sisällön itse, vai haluatko että kotisivujen toimittaja kirjoittaa tekstit puolestasi? Mainitse myös, jos tarvitset muita kuin Suomen kieliset sivut.

Lista asioista, jotka kannattaa sanoa heti alussa

Tässä sinulle tiivis lista. Täytä viivojen kohdalle omat tietosi, niin ostaminen on hyvin suunniteltu.

  1. Haluaisin uudet kotisivut. Minulla on myös vanhat sivut osoitteessa www.osoite.fi, antakaa myös erillinen tarjous vanhojen kotisivujen muokkaamisesta tarpeitani vastaavaksi.
  2. Uudet sivut pitää toteuttaa julkaisujärjestelmän päälle. Mitä järjestelmää käytätte? Haluan pystyä muokkaamaan sivuston kuvia ja tekstiä ilman, että joudun muokkaamaan suoraan koodia.
  3. Budjetiksi olin ajatellut kuukausihintaista / satoja euroja / tuhansia euroja / yli kymmenen tuhatta euroa. Mitä vaihtoehtoja teillä olisi budjettiini?
  4. * Kuvaile yritystäsi ja liiketoimintaasi muutamalla lauseella. * Haluaisin, että samalla paikkakunnalla toimivan kilpailijani sivut jäisivät kauas taakse. Tässä heidän sivustonsa: www.osoite.fi. Tässä sivusto, jonka tyylinen voisi toimia: www.esimerkki.fi. Tältä sivustolta löytyy hieno videoblogi, jollaisen haluan: www.esimerkki.fi.
  5. Sivujen tulee olla hakukoneoptimoidut. Asiakkaani etsivät palveluitani netissä ainakin näillä avainsanoilla: Maankaivuu, Kaivinkone, Kaivuri. Toimin vain Oulun alueella.
  6. Sivujen tulee olla responsiiviset.
  7. Olen / En ole varannut www-osoitetta ja webhotellia.
  8. Tarvitsen / En tarvitse verkkokauppaa.
  9. Toimitan teille tekstit / Haluan, että te kirjoitatte tekstit sivuille ja minä tarkastan tekstit.
  10. Sivut tarvitaan Suomeksi, Ruotsiksi ja Venäjäksi.

 

Kommentoi kirjoitusta

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Ilmaiset vinkit sähköpostiin

Tilaa maksuton uutiskirje, niin saat vinkit suoraan sähköpostiisi kerran kuussa!

Uutiskirjeen tilaaminen ei sido sinua mihinkään ja voit peruuttaa tilauksen milloin vain. Uutiskirjeen tilaamalla hyväksyt tietosuojaselosteemme.