Sanon sen nyt heti ihan suoraan: tämä artikkeli ei ole mikään Sivututkan myyntipuhe valeasussa. Jos haluat mahdollisimman puolueetonta tietoa kotisivujen kustannuksista ja siitä, mitä vastinetta saat rahoillesi, niin jatka tokkiinsa lukemista.
Ilmaiset kotisivut
Kotisivuja saa tosiaan myös ihan ilmaiseksi. Sinun ei tarvitse edes omata mitään teknistä osaamista.
Rekisteröidyt esimerkiksi Webnoden palveluun, kerrot sivujesi nimen, valitset ulkoasupohjan ja pääset samantien muokkaamaan tekstejä ja kuvia visuaalisen editorin kautta. Voit lisätä ja poistaa osioita naurettavan helposti.
Ainoa maksullinen ominaisuus on domain, eli www-tunnus kuten www.yritys.fi. Jos et osta domainia, sivut tulevat osoitteeseen muotoa www.yritys.webnode.fi. Tuollaista yrityksen kotisivun osoitetta ei varmaan kukaan, joka on yrittäjyyden kanssa tosissaan, halua edes harkita. Onneksi domainit ovat halpoja. Hommasta voi selvitä n. 50€/vuosi hintaan.
Ilmaiset kotisivut yritykselle – Mitä saat
- Helppokäyttöisen kotuisivumuokkaimen, joka innostaa luovuuttasi ja jolla on jopa hauskaa rakentaa sivuja.
- Kotisivut! – Voit päästä hyvin alkuun vaikka et välttämättä tiedä aiheesta yhtään mitään.
Ilmaiset kotisivut yritykselle – Mitä et saa
- Juuri sellaisia sivuja kuin haluat – Voit rakentaa sivujen sisältöä vain valmiisiin rakennuspalikoihin.
- Virheetön ja tyylikäs responsiivisuus – Testimielessä luodussa ilmaisessa sivustossa heti ensimmäisen näkymän otsikko ei toiminut responsiivisesti.
- Hakukoneoptimointia – Et pysty kilpailemaan hakusanoissa, joilla potentiaaliset asiakkaasi etsivät alasi palveluita netistä.
Voit tehdä ilmaiset kotisivut itsellesi, ja jos sinulla on silmää ja näkemystä asiakkaidesi tarpeisiin, saat sivuista ehkä myös tyylikkäät ja myyvät. Yleensä yrittäjä on kuitenkin vain oman alansa ammattilainen, ja jos olet websuunnittelun asiantuntija, niin et varmaankaan lue tätä. Neuvon nyt siis sinua kuten neuvoisin ketä tahansa ystävääni: Jos et ole markkinoinnin ja graafisen suunnittelun tuntija, älä ikinä tee sivujasi itse.
Pitää myös muistaa, että ilmaiset kotisivut joissa ei mainosteta mitään, eivät ole kannattavaa liiketoimintaa palveluntarjoajalle. Siksi ilmaiset ihanat sivut ovat lähes poikkeuksetta sisäänheittotuote, joiden avulla sinut saadaan ostamaan premium-palveluita.
Otetaan nyt esimerkkinä vaikkapa dataliikenteen kuukausikatto. Valmistemplaatilla rakennetut sivut ovat aina raskaat ja siksi niissä on paljon dataa. Lyhyen tutkimuksen perusteella ilmainen paketti on yleensä viritetty niin, että se sallii vain n. 150 kävijää kuussa sivuille, siis n. 5 kävijää päivässä, ennekuin datakatto saavutetaan. Ja sitten sinun onkin tehtävä valinta: estetäänkö loppujen asiakkaiden pääsy sivuillesi, vai otetaanko vähän premium pakettia, 50€/kk?
Ammattilaisen toteuttamat maksulliset kotisivut
Jos päätät maksaa kotisivujesi toteutuksesta ammattilaiselle, niin se mitä saat riippuu siitä, paljonko olet valmis maksamaan. Maailmaan mahtuu monentasoisia verkkosivuja toteuttavia yrityksiä. Jotkut ovat kalliita ja melko huonoja. Jotkut ovat edullisempia ja silti hyviä. Tämän takia meidän on tärkeää jakaa maksulliset sivustot hinnan mukaisesti.
Kuukausimaksulliset, noin 20-100€/kk
Tähän hintaan mahtuu kahta eri tyyppistä kotisivupalvelua. Ensimmäinen, ja usein huonompi, on se jossa maksat siitä, että saat tehdä itse itsellesi sivut, kuten tuossa ilmaisessa vaihtoehdossakin. Hyvät ja huonot puolet ovat suunnilleen samat, joten tästä ei jää juurikaan sanottavaa. Yleensä saat kuitenkin jonkintasoista asiakaspalvelua, joka hoitaa sivusi takaisin kondikseen, jos sössit jotain tai tapahtuu muuta odottamatonta.
Sitten on se parempi kuukausimaksullinen. Sellainen, jossa ammattiauttaja tekee sinulle sovitun sivupohjan päälle ihan oikeat kotisivut. Jaa, että mitkä on ihan oikeat kotisivut? No sellaiset, joissa on seuraavat hyödyt ilmaisiin kotisivuihin verrattuna:
- Hakukoneoptimointi – Näin varmistat, että sivusi näkyvät hakukoneissa. Ilman tätä sivusi ovat kuin auto ilman bensiiniä.
- Ohjeistus tai sisällön valinta puolestasi – Näin takaat myyvyyden ja sivujen näyttävyyden, jos et ole kaappi-Michelangelo ja piilo-Shakespeare.
- Sivusi toimivat nopeammin – Vältät jäykän ja hitaan sivuston, koska sivustoosi ei ole ympätty graafista rakennusympäristöä jossa asiaan perehtymätön voi puuhastella. Tämä liittyy myös hakukoneoptimointiin: Google tykkää, jos sivut latautuvat nopeammin.
Suosittelisin kuukausimaksullista kotisivustoa sinulle, joka olet juuri aloittanut liiketoimintasi ja ymmärrät, että itse tekemällä ei tule kuin sutta ja sekundaa. Ehdit panostaa nettimarkkinointiin enemmän sitten, kun firmasi toiminta on saatu rullaamaan.
Kertamaksulliset, noin 1000 – 3000€ ja mahdollinen kk-maksu
Tässä hintaluokassa aletaan firmasta riippuen puhua kunnon web design-firmasta. Tähän joukkoon mahtuu omien kokemusteni perusteella eniten vaihtelua hinta-laatusuhteessa, ja tärkeimpiä ominaisuuksia, joita et saa halvemmista paketeista, ovat seuraavat:
- Kilpailija-analyysi – Sivujen toteuttaja käy vakoilemassa kilpailijoitasi jotta varmistutaan, että omat sivusi hakkaavat kilpailijat mennen tullen.
- Hyvä asiakaspalvelu.
- Uniikit sivut firmasi brändiin sopivalla ulkoasulla ja sisällöllä – Tätä ei saa tässäkään hintaluokassa aivan jokapaikasta, joten kannattaa katsoa referenssit läpi ja miettiä, onko sivuissa osattu esittää asiakkaan viestiä kiinnostavasti.
Saatat nyt ajatella, että uniikit sivut tarkoittavat vain visuaalista asua. Hyvin toteutettu, uniikki ulkonäkö on mielestäni hyvien yrityssivujen yksi kolmesta tärkeimmästä ominaisuudesta. Kolmen kopla näyttää seuraavalta:
- Harkittu, brändiin soveltuva ulkonäkö.
- Sisältö, joka puhuu juuri sinun asiakkaillesi asioista, joista he haluavat saada tietää. Ohjeentynkä tee-se-itse tyypeille.
- Sivustorakenne ja käytettävyys, joka on niin loogiseksi ja helpoksi tehty, ettei käyttäjän tarvitse koskaan ajatella tai tuntea olevansa tyhmä, kun hän ei löydä etsimäänsä tietoa tai toimintoa.
Suosittelisin hillitynhintaista kertamaksullista kotisivustoa vakiintuneemmille yrityksille, joilla on enemmän varaa ja tahtoa panostaa digitaaliseen imagoon ja kasvuun.
Kertamaksulliset, yli 5000€ ja mahdollinen kk-maksu
Nyt aletaan päästä tasolle, jonka jälkeen hyvä lopputulos alkaa olla taattu. Toisin sanoen, vaikka hinta nouseekin huippuammattilaisista puhuttaessa erittäin rajusti, niin laatusuhde pysyy erinomaisena. Syy on yksinkertainen: Yritykset, jotka myyvät 10,000€ tai 20,000€ hintaisia huonoja kotisivuja, eivät voi jatkaa toimintaansa pitkään. Yrittäjä, joka myy kallista ja huonoa, on pian työtön.
Tässä hintaluokassa merkityksellisimpiä lisäyksiä edellisiin hintaluokkiin verrattuna ovat seuraavat:
- Asiakastutkimukset ja kohderyhmäanalyysit – Näillä varmistat, että sivujesi sisältö on kohdistettu juuri sinun asiakkaisiisi. Tämä on mielestäni yksi parhaista tavoista voittaa tiukka kilpailutilanne haastavilla markkinoilla: houkutteleva, inspiroiva ja helposti ymmärrettävä sisältö ja brändi.
- Käyttökokemussuunnittelu ja käyttäjätestit – Parhaatkin websuunnittelijat näkevät omat tuotoksensa ruusuisempana kuin ne oikeasti ovat. Käyttäjätesteillä varmistetaan, että tavalliset kuolevaiset osaavat käyttää sivuja mahdollisimman hyvin. Hyvä käyttökokemus korreloi suoraan verrannollisesti myyntiin ja liidien määrään.
- Brändäys – Kotisivujesi suunnittelija ei ajattele enää vain kotisivuja. Hän ajattelee aktiivisesti yrityksesi imagoa ja miten sitä voitaisiin parantaa. Lisätietoa brändäyksestä.
- Markkinointistrategia ja jatkuva sivujen päivittäminen sekä tulosten mittaaminen
Tämän hintaluokan projektit ovat yleensä tarkoitettu startupeille ja menestyville yrityksille, joilla on jo vakiintunut asiakaskunta ja jonkinlainen brändi, jota sitten lähdetään muokkaamaan modernimpaan suuntaan. Tällaisten pakettien ostajat ymmärtävät, että markkinoinnin tulevaisuus on vahvasti digitaalinen.
”Ääh, liian pitkä juttu en jaksanut lukea”
Ei se mitään, lukaise tämä niin olet perillä asioista.
Kyllä, voit tehdä sivut ”ilmaiseksi” yrityksellesi. Ei, et varmaankaan osaa tehdä niitä, joten ammut itseäsi jalkaan jos yrität.