5 vinkkiä Google Analytics kävijäseurannan käyttöön aloittelijalle

3.7.2017Antti Rauhala

Google Analytics on tehokas työkalu, jonka avulla pääset seuraamaan tarkkaa dataa kotisivujesi kävijöistä ja heidän käyttäytymisestään.

Tämä kätevä apuri on paras kaverisi, kun haluat ymmärtää miten tehokkaasti sivustosi oikeasti toimii. Google Analytics kertoo sinulle mm. nämä asiat:

  • Miten kotisivujasi käytetään
  • Minne kohtaa sivustoa kävijät saapuvat
  • Kuinka pitkään he jaksavat sivustollasi vierailla
  • Mistä paikasta käyttäjät ovat kotoisin
  • Millä laitteella he käyttävät sivustoa

Kävijäseuranta antaa monesti elintärkeää tietoa yritykselle kotisivujen kävijöistä ja potentiaalisista asiakkaista. Tätä tietoa kannattaa siis oppia hyödyntämään. Tässäpä siis muutama vinkkejä Google Analyticsin käyttöön:

1. Tunne termit

Aloitetaanpa ihan perusasioista. Tehokas Google Analyticsin käyttö vaatii tietenkin termistön tuntemista, joka saattaa välillä kuulostaa aloittelijalle heprealta. Alla muutama suomennos termeille, joita on hyvä tietää:

  • Istunnot: Kävijämäärä yhteensä
  • Käyttäjät: Uniikit kävijät
  • Sivun katselut: Eri sivujen katselukerrat
  • Välitön poistuminen: Sivuillesi saapunut käyttäjä ei tee mitään (ei paina mitään nappia tai navigoi toiselle sivulle sivustollasi), TAI viettää sivuillasi vaivaisen minuutin tai vähemmän aikaa
  • Sivut/istunto: Käynnin aikana katseltu sivumäärä keskimäärin

2. Aseta haluamasi aikaväli

Google analytics näyttää oletuksena viimeisimmän 30 päivän käyttäjädatan. Tämä on sopiva aikaväli, jos haluat saada niitä ihan viimeisimpiä tietoja kävijöistä. Jos taas asettaa aikaväliksi vaikkapa 3 kuukautta, niin saa monesti luotettavampaa tietoa, koska dataa on myös luonnollisesti enemmän.

Valitse aikaväli analytics -sivusi oikeasti yläkulmasta klikkaamalla päivämäärävalintaa:

Google analytics aikaväli

Valittuasi aikavälin näet jo oletusnäkymässä (sivupalkista Yleisö > Yleiskatsaus) paljon mielenkiintoista dataa käyttäjistä. Käyttäjämäärän lisäksi yksi tärkeimmistä mittareista on Välitön poistuminen. Käytännössä se mittää sitä, miten kiinnostavalta sivustosi vaikuttaa käyttäjälle ensisilmäyksellä ja miten hyvin se vastasi esim. hänen klikkaamaansa linkkiä.

Useimmiten tavoiteltava välittömän poistumisen prosentti on hyvä olla alle 45%.

3. Millä hakusanoilla kävijät tulevat sivuillesi?

Suurella todennäköisyydellä suurin osa kävijöistä löytää sivuillesi hakukoneiden avulla. Kiinnostaisiko tietää millä hakusanoilla tämä on päässyt tapahtumaan? Entä mitkä ovat yleisimmät hakusanat, joilla sivustollesi päädyttiin? Analytics kertoo sinulle tämänkin.

Lisäksi Google Analytics kertoo, mitä tietyn hakusanan käyttäjät ovat sivuillasi tehneet. Voit tutkia millä sivuilla he ovat käyneet tai kuinka pitkään he ovat jaksaneet sivustollasi viihtyä.

Nämä tiedot löytyvät täältä: Sivupalkissa mene Hankinta > Kampanjat > Maksuttomat avainsanat

4. Mitkä sivut eivät kiinnosta kävijää?

Mitkä sivustosi sivut ajavat käyttäjät pois? Google Analyticsin avulla pääset näkemään mitä asioita teet oikein ja mitä väärin. Jos jollakin sivullasi on poistumisprosentti esimerkiksi yli 80, niin kaikki ei ole kyseisellä sivulla ihan kunnossa. Ihmiset eivät ole silloin kiinnostuneita tutustumaan sivun tai artikkelin sisältöön syvemmin.

Nämä poistumissivut näkyvät täältä: Käyttäytyminen > Sivuston sisältö > Poistumissivut

Poistumissivut

5. Millä laitteilla sivujasi käytetään?

Monesti mobiilikäyttäjien osuus sivustosi käyttäjistä on suurempi kuin luuletkaan. Nykyään ei ole lainkaan harvinaista, että yli puolet sivuston käyttäjistä on mobiilikäyttäjiä. Tarkista oman sivustosi osuus täältä: Yleisö > Mobiili > Yleiskatsaus.

Mobiilikäyttäjät

Tarkempaa dataa käytetyistä mobiililaitteista taas löytyy kohdasta Yleisö > Mobiili > Laitteet. Jos jollakin tietyllä laitteella välitön poistumisprosentti on erityisen korkea, niin mahdollisesti sivustosi ei toimi tällä kyseisellä laitteella kovin hyvin ja asia kannattaa tarkistaa.

Kokeile itse!

Tässä oli vain kevyehkö pintaraapaisu Google Analyticsin maailmasta. Näiden lisäksi tästä ilmaisesta kävijäseurantatyökalusta löydät tietoa mm. kävijöiden sijainnista, mistä lähteestä kävijät ovat sivuillesi tulleet ja PALJON muuta. Parhaiten opit hyödyntämään näitä rahanarvioisia tiedonjyväsiä kokeilemalla itse.

Kotisivujesi jatkuva kehittäminen on monesti välttämätöntä paremmalle sijoittumiselle hakukoneissa ja käyttäjien muuttumisessa asiakkaiksi. Google Analytics on yksi parhaista työkaluista, minkä avulla pystyt näkemään mihin suuntaan sivujasi kannattaa kehittää.

Kommentoi kirjoitusta

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Ilmaiset vinkit sähköpostiin

Tilaa maksuton uutiskirje, niin saat vinkit suoraan sähköpostiisi kerran kuussa!

Uutiskirjeen tilaaminen ei sido sinua mihinkään ja voit peruuttaa tilauksen milloin vain. Uutiskirjeen tilaamalla hyväksyt tietosuojaselosteemme.